آفتاب

رای مثبت پارلمان یونان به تدابیر ریاضتی جدید/ برگزاری تظاهرات ضد ریاضتی

رای مثبت پارلمان یونان به تدابیر ریاضتی جدید/ برگزاری تظاهرات ضد ریاضتی

پارلمان یونان دور جدید تدابیر ریاضت اقتصادی را که برای دریافت بسته تازه وام بین‌المللی لازم است، تایید کرد که اولین آزمون مهم برای نخست‌وزیر چپگرای آتن پس از انتخابات زودهنگام پارلمانی ماه گذشته محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، قانونگذاران یونانی اوایل امروز (شنبه) 154 در مقابل 140 به نفع لایحه‌ای که برای دریافت وام زیرساختی دو میلیارد یورویی (دو میلیارد و 300 میلیون دلاری) لازم است، رای دادند. این بخشی از سومین توافق وام مهم با رهبران منطقه یورو به ارزش 86 میلیارد یورو (98 میلیارد دلار) طی سه سال است.

الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر جوان یونان گفت: تدابیر جدیدی اینجا نیست بلکه تدابیر دشواری وجود دارد که همه‌ ما درباره آن می‌دانیم.

توافق وام ماه ژوئیه موجب شد تا سیپراس وعده پایان دادن به ریاضت اقتصادی را رها کند و همین امر موجب شد تا بخش زیادی از چیگرایان حزب سیریزای وی سر به شورش بگذارند. این اختلاف منجر شد تا سیپراس خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در بیستم سپتامبر شود. در نتیجه رای‌گیری، سیریزا در صدر قرار گرفت و بار دیگر قدرت را به همراه حزب کوچک جناح راست "یونانی‌های مستقل" در دست گرفت.

پیش از رای‌گیری در پارلمان یونان، هزاران تن از معترضان یونانی از کمونیست‌های حامی اتحادیه کارگری به راهپیمایی صلح‌آمیز ضد ریاضت اقتصادی در مقابل پارلمان پیوستند. در این تجمع اعتراضی بسیاری از سیاستمداران سرشناس که سابقا متحد سیپراس بودند نیز حضور داشتند.

تدابیر جدید کاهنده هزینه‌ها، بازنشستگی پیش از موعد و مالیات بر دارایی را هدف قرار گرفت. کابینه سیپراس هم‌اکنون برای بازنگری در سیستم مشکل‌زای حقوق بازنشستگی و اعمال کاهش های دیگر در تلاش است. این تدابیر باید پیش از آنکه وام بین‌المللی جدید به بانکداری بیمار یونان تزریق شود، به سرانجام برسد.

انتهای پیام

کد N992238

وبگردی