آفتاب
خبرگزاری فرانسه خبر داد

اتحادیه اروپا روز یک‌شنبه لغو تحریم‌های ایران را اعلام می‌کند

اتحادیه اروپا روز یک‌شنبه لغو تحریم‌های ایران را اعلام می‌کند

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک غربی گزارش داد: اتحادیه اروپا در چارچوب توافق هسته‌ای روز یکشنبه به‌طور رسمی تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه ، اتحادیه اروپا روز یکشنبه 18 اکتبر (26 مهرماه)، چارچوب قانونی برای لغو تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی مربوط به موضوع هسته‌ای ایران را تصویب خواهد کرد.

این دیپلمات‌های غربی گفته‌اند: اما این تصمیم زمانی اجرا خواهد شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان دهد ایران به تمام تعداتش بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کرده است، یعنی آژانس اجرای تمامی تعهدات ایران برای محدودیت برنامه هسته‌ای‌اش را بررسی کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصمیم روز یکشنبه پیش از هر چیزی یک تصمیم رسمی است زیرا به تصویب اقداماتی برای تعلیق و سپس لغو تحریم‌های اقتصادی، مالی و فردی اختصاص دارد که اتحادیه اروپا طی یک دهه گذشته علیه ایران تصویب کرده است.

این دیپلمات‌های غربی همچنین گفته‌اند که هر چند لغو تحریم‌ها که فهرستی از بانک‌ها، شرکت‌های نفتی و گازی ایران را شامل می‌شود، عملا اواخر دسامبر و یا اوایل سال آینده میلادی اجرا خواهد شد، اما روز یکشنبه دومین نقطه عطف مهم در اجرای این توافق است که در ماه ژوییه میان ایران و گروه 1+5 در وین حاصل شد.

بر اساس این گزارش، 18 اکتبر درواقع پایان 90 روز بعد از حصول توافق هسته‌ای و تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص و آغاز مرحله عملیاتی شدن توافق است و روز اجرای این توافق دو ماه دیگر خواهد بود.

انتهای پیام

کد N992092

وبگردی