آفتاب
یک وکیل دادگستری:

کاهش جمعیت کیفری به‌معنای آزادی مجرمان خطرناک نیست

کاهش جمعیت کیفری به‌معنای آزادی مجرمان خطرناک نیست

یک وکیل دادگستری گفت: تلاش برای کاهش جمعیت کیفری به این معنی نیست که مجرمان خطرناک حبس نشوند.

جعفر اجلالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه ایلام، اظهار کرد: فلسفه ایجاد مجازات، تنبیه مجرم است تا جرمی دوباره در جامعه تکرار نشود، اما برخی مجرمان با ورود به زندان و آشنایی با دیگر مجرمان باسابقه و خطرناک علاوه بر اینکه اصلاح نمی‌شوند، بلکه به‌صورت خشن‌تر وارد جامعه می‌شوند.

اجلالی با اشاره به اینکه صدور رای باید مستند و استدلال قانونی داشته باشد که این مهم در حیطه وظایف قاضی است، خاطرنشان کرد: شوراهای حل اختلاف توانسته‌اند نقش مطلوبی در کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به چرخه رسیدگی در دادگاه‌ها داشته باشند، البته نوع رسیدگی از نظر کمی خوب بوده اما از نظر کیفی دارای نواقصی است.

وی با تاکید بر اینکه ضروری است برای حفظ سلامت جامعه مجازات‌های جایگزین در صدور احکام برای مجرمان در نظر گرفته شود، تصریح کرد: تلاش برای کاهش جمعیت کیفری به این معنی نیست که مجرمان خطرناک حبس نشوند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: برخی جرائم کیفری به دلیل عصبانیت، جهل به قانون، سهل‌انگاری و دیگر مشکلات اجتماعی جامعه به وجود می‌آید. اینگونه افراد صلاح نیست وارد چرخه زندان شوند چون زندان برای این فرد تبعات بدی به دنبال خواهد داشت.

اجلالی با تاکید بر اینکه نهادینه کردن احترام به قانون در جامعه از بروز برخی جرائم جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: اگر ما فرهنگ رعایت حقوق شهروندی را به‌خوبی در جامه نهادینه کنیم، بسیاری از مشکلات اجتماعی حل خواهد شد و در نتیجه کاهش مشکلات در جامعه موجب کاهش حجم پرونده‌ها در دادگاه‌ها می‌شود.

انتهای پیام

کد N992051

وبگردی