آفتاب
یک فعال دانشجویی:

در محرم مسائل سیاسی طرح شود اما سیاسی‌کاری نشود

در محرم مسائل سیاسی طرح شود اما سیاسی‌کاری نشود

دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت گفت: در ایام محرم که قیام سیاسی امام حسین (ع) اتفاق افتاد خوب است مسائل سیاسی طرح شود، اما جداً از سیاسی‌کاری پرهیز شود.

علی بیانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره ضرورت پرهیز از سیاسی‌کاری‌ها در ایام محرم اظهار کرد: دو دیدگاه درباره رابطه سیاست و محرم وجود دارد. یکی آنکه در مراسم امام حسین (ع) فقط عزاداری صورت بگیرد و مباحث سیاسی طرح نشود یکی دیگر آنکه در مراسم محرم سیاسی بازی نباشد.

وی ادامه داد: حرکت و قیام عاشورا حرکتی سیاسی بود و مفهوم کاملاً سیاسی و جهادی داشت، اما متأسفانه برخی از مداحان بدون توجه به این اصل خلط مبحث می‌کنند و قیاس‌های نابجایی از افراد زمان حاضر با افراد حاضر در واقعه عاشورا انجام می‌دهند.

این فعال دانشجویی همچنین گفت: شبیه‌سازی افراد حاضر در واقعه عاشورا با افراد سیاسی، حزبی و جناحی امروز امری است که از آن می‌توان با عنوان سیاسی کاری یاد کرد. اینکه از تریبون مراسم مذهبی به ویژه محرم برای حمایت از جناحی و یا سرکوب جناح دیگر استفاده شود درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: اما اگر هم بگویم که همه عاشورا و مراسم مربوط به آن فقط به گریه و عزاداری بگذرد هم درست نیست؛ چرا که پهلوی هم از مسلمانان همین را می‌خواست و می‌گفت عزاداری کنید بدون آنکه حرفی از اهداف سیاسی امام حسین (ع) بزنید.

دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت افزود: خود رئیس جمهور فعلی در زمان پهلوی سخنران سیاسی مراسم مذهبی بودند به همین دلیل می‌گویم که در مراسم مذهبی باید از مسائل و مشکلات روز جامعه و سیاست سخن گفت اما سیاسی کاری نکرد.

وی در پایان گفت: دستگاه‌های نظارتی می‌توانند با توجه به تأکید علما بر عدم سیاسی‌کاری‌ در مراسم مذهبی بر عملکرد مداحان نظارت داشته باشند، به آنها تذکر بدهند تا شأن مراسم امام حسین (ع) رعایت شود.

انتهای پیام

کد N992039

وبگردی