آفتاب
آصفری در گفتگو با مهر:

ایران به سادگی از کنار دفن اجساد حاجیان خود در عربستان نمی‌گذرد

ایران به سادگی از کنار دفن اجساد حاجیان خود در عربستان نمی‌گذرد

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دفن دسته جمعی برخی از حجاج جان‌باخته در منا از جمله حاجیان ایرانی گفت: جمهوری اسلامی به سادگی از کنار این ماجرا نمی‌گذرد.

محمدحسن آصفری در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به دفن دسته جمعی برخی از حجاج جان‌باخته در فاجعه منا توسط دولت  عربستان اظهار داشت: این اقدام آنها کاملا نشان‌دهنده بی‌مسئولیتی و بی‌کفایتی در برابر حجاج است؛ چراکه دولت عربستان تمام وقت خود را برای حمله به یمن و تجهیز تروریست‌ها در عراق و سوریه گذاشته و فرصتی برای رسیدگی به امور حج ندارد.

وی تاکید کرد: این مساله به گونه‌ای نیست که جمهوری اسلامی به سادگی از کنار آن بگذرد. می‌توان تصور کرد که تنها با پرداخت غرامت به خانواده‌های جان‌باختگان، سکوت می‌کنیم؛ قطعا اینطور نخواهد شد.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: چه کشورهای دیگر وارد این قضیه بشوند و چه نشوند، جمهوری اسلامی با جدیت پیگیری می‌کند تا تمام ابعاد حادثه معلوم شود.

آصفری خاطرنشان کرد: برخی از مسؤلان حادثه، از شخصیت‌های سیاسی و دیپلماتیک ما هستند که حتما باید معلوم شود چه بر سر آنها آمده است، لذا این پرونده باید همچنان مفتوح بوده و با جدیت پیگپیری شود و از کشورهای جهان اسلام هم انتظار داریم به سادگی از کنار این موضوع نگذرند، چون هیچ تضمینی نیست که در آینده تکرار نشود.

دفن دسته جمعی یک‌هزار و ۵۰۰ حاجی و آهک‌پاشی بر روی پیکرها

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عربستان سعودی اجازه دفن دسته جمعی اجساد را نداشته و به دلیل بی‌اعتقادی به مسائل شرعی چنین اقدامی کرده است، عنوان کرد: خبرهایی به ما رسیده که یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از حجاج دیگر کشورها، پیش از هشدار رهبر معظم انقلاب دفن شده‌اند که ممکن است بین آنها ایرانی‌ها هم باشند؛ بنابراین همه اینها باید مشخص شود.

وی با اشاره به وضعیت دفن حدود یک‌هزار و ۲۰۰ نفر از این حجاج توضیح داد: گودالی در اطراف مکه و شهرهای دیگر کنده‌اند و حتی بدون کفن کردن آنها را درون گودال ریخته‌اند و یک نماز دسته جمعی برای آنها خوانده‌اند و سپس آهک و خاک بر روی اجساد ریخته‌اند و اینها نشان می‌دهد که نه تشریفات شرعی را رعایت کرده‌اند و نه ضوابط قانونی دیگر کشورها، لذا نباید به سادگی از کنار این موضوع بگذریم.

آصفری تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران علاوه بر پیگیری کلیت حادثه منا، به طور ویژه باید موضوع دفن برخی از حجاج بدون اطلاع دولت ایران را با جدیت پیگیری کند و دولت عربستان نیز باید مسئولیت این اقدام و بازگرداندن اجساد را قبول کند، مگر اینکه شرع مقدس ما اجازه بازگرداندن اجساد دفن شده را ندهد.

کد N991587

وبگردی