آفتاب

جزئیاتی از میزبانی تهران برای مهمترین کنفرانس جهانی

جزئیاتی از میزبانی تهران برای مهمترین کنفرانس جهانی

ایسنا نوشت: اجلاس مقدماتی (CGM) کنفرانس امنیتی مونیخ برای نخستین بار با حضور وزیران امور خارجه ایران، آلمان و چند کشور منطقه‌ای و همچنین کارشناسان و شخصیت‌های تاثیرگذار روز شنبه در تهران و در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار می‌شود.

برای این نشست که در چارچوب نشست های خارجی کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار می شود ، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ( IPIS) و دولت های ایران و آلمان به طور مشترک همکاری می‌کنند.

به گزارش رسانه های خبری براساس اعلام دفتر کنفرانس امنیتی مونیخ ، علاوه بر محمد جواد ظریف و فرانک والتر اشتاین مایر، 60 میهمان عالی رتبه دیگر از جمله صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان ، ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق ، جبران باسیل وزیر خارجه لبنان ، نیچروان بارزانی نخست وزیر کردستان عراق ، رمزی عزالدین رمزی جانشین نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ، هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، الیزابت گوی کو رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس فرانسه و نوربرت روتگن رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس آلمان در این کنفرانس یک روزه حضور خواهند داشت.

بر اساس این گزارش مقام عالی‌رتبه سایر کشورها شامل وزیران خارجه پیشین، رییسان و نمایندگان پارلمان‌ها و مدیران کانون‌های اندیشه دست‌اندرکار امور سیاسی و بین‌المللی و رییسان شرکت‌های اقتصادی در این اجلاس که در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار می‌شود، حضور خواهند یافت.

ولفگانگ ایشینگر رییس کنفرانس امنیتی مونیخ در باره این نشست اعلام کرده است : با توجه به توافق صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5 در وین، حالا وقت آن رسیده است که بررسی کنیم آیا و چه میزان می توان در موضوعات دیگر هم با ایران همکاری تنگاتنگ داشت . ما باید با همکاری مسئولان و نهادهای تصمیم گیر ایران راه آغاز حل و فصل بحرانهای منطقه ای که تعدادشان هم کم نیست به ویژه بحران سوریه را پیدا کنیم.

طبق اعلام وزارت خارجه ایران قرار است در این اجلاس وضعیت خاورمیانه و آثار و رویکردهای مختلف و متمایز بازیگران منطقه‌ای و اهداف کشورهای فرا منطقه‌یی و آثار ناشی از آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

کنفرانس امنیتی مونیخ که بیش از 52 سال از زمان برگزاری آن می گذرد امروز به یکی از مهمترین بستر ها برای بحث و تبادل نظر درباره سیاست خارجی و امنیتی جهان تبدیل شده است و هرساله در ماه فوریه با حضور تعداد زیادی از مسئولان کشورهای مختلف برگزار می شود .

سال گذشته نیز یک هیات ایرانی متشکل از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان این وزارتخانه و از اعضای ارشد گروه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای جمهوری اسلامی و تعدادی از اعضای دیگر این گروه برای شرکت در پنجاه و یکمین نشست اجلاس امنیتی مونیخ ، راهی آلمان شدند .

وزارت خارجه کشورمان در خبری در ارتباط با برگزاری این کنفرانس در تهران اعلام کرد: در منطقه، قرائت‌های خشونت‌آمیز و غیرانسانی از عقاید مذهبی یک تهدید اساسی است. با توجه به تاثیر ارتباطات و گسترش امواج جهانی شدن ابعاد شگرف و عظیم تهدید پیش‌رو در حوزه کشورها محدود نمانده و سراسر منطقه و مناطق هم‌جوار در آسیا و اروپا را در خواهد نوردید. موج عظیم مهاجرت‌هایی که اروپا را در حال حاضر درگیر خود کرده و اقدامات تروریستی در سرتاسر جهان در قالب‌ها و فراخوان اهداف گروه‌های تروریستی چون داعش نمونه‌ای از آثار یاد شده است. با نظرداشت ملاحظات اساسی و مهم فوق، اقدامات معطوف به مقابله و مهار تهدیدهای ناشی از بحران بایستی دارای ابعاد همکاری‌جویانه منطقه‌ای و بین‌المللی باشد. این‌گونه اقدامات خود مستلزم هم‌فکری و تشریک مساعی فکری بین کشورهای مسئول و بازیگران منطقه‌ای با سایر طرف‌های نگران از این شرایط است.

در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران که به واسطه مواضع اصولی و ثابت خود در برقراری صلح و ثبات و مبارزه با کلیه اشکال تروریسم و افراطی‌گری همواره آماده تشریک مساعی و همکاری با کشورهای ذی‌مدخل در حوزه همسایگی و منطقه و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی ذی‌ربط بوده است با همکاری کنفرانس امنیتی مونیخ که با نزدیک به پنجاه و دو سال برگزاری اجلاس سالانه در این خصوص فعال است، درصدد برآمده گامی در جهت تبادل نظر و رایزنی پیرامون این مهم بردارد و در این چارچوب با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با حضور سیاستمداران، محققان و پژوهشگران منطقه خاورمیانه و اروپا روندها، چشم‌اندازها و راه‌حل‌های احتمالی را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دهند.

کنفرانس امنیتی مونیخ علاوه بر اجلاس سالانه در شهر مونیخ آلمان ، جلساتی نیز به طور مرتب درباره موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی در مناطق مختلف جهان برگزار و نتایج ‌آن را منتشر می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری صداو سیما ، نشست های خارجی اجلاس امنیتی مونیخ پیش از این در سال های 2009 و 2013 در واشنگتن ، 2010 در مسکو ، 2011 پکن، 2013 دوحه ، 2014 دهلی نو و 2015 وین برگزار شده است. اجلاس تهران دومین اجلاس امنیتی مونیخ در سال 2015 است.

نشست های بعدی این اجلاس برای سال آینده در آدیس آبابا و سپس در پکن و واشنگتن برنامه‌ریزی شده است .

5252

کد N991377

وبگردی