آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

روایت‌هایی از تواضع شهید همدانی/ دریافت دو نشان فتح از دست رهبری

روایت‌هایی از تواضع شهید همدانی/ دریافت دو نشان فتح از دست رهبری

سردار سرلشگر شهید همدانی، مفتخر به دریافت دو نشان فتح از دست مقام معظم رهبری و فرمانده کل قواست که به خاطر هدایت و فرماندهی موفق لشگرهای تحت امر در دوران دفاع مقدس بوده است.

خبرگزاری مهر- گروه سیاست: دوران دفاع مقدس سرشار از تجربه و تلاش برای ملت ایران بوده و این تجربه پس از جنگ تحمیلی هم به خوبی خود را نشان داد. در این دوران نوجوانی و جوانانی که تجربه زیادی از زندگی نداشتند و برخی نیز حتی دانش آموز بودند با حضور در جبهه های جنگ درس های بزرگی را آموختند.  

فرماندهان ۸ سال جنگ تحمیلی و افرادی که شهید نشدند، دارای کوله‌بار عظیمی از تجربیات جنگی هستند که در مواقع بحران از آن استفاده می‌کنند.  

سرداران و فرماندهانی همچون سرلشکر شهید «ابراهیم همت»، «احمد متوسلیان»، «حسین خرازی»، «عباس دوران»، «مهدی باکری»، «حمید باکری»، «محمد جهان آرا» ونظایر آنها آسمانی شدند، اما سردار سرلشکر پاسدار «قاسم سلیمانی»، سردار سرلشگرشهید «حسین همدانی»، سردار سرلشکر پاسدار «غلامعلی رشید» و ده‌ها نام پرآوازه دیگر ماندند تا از امنیت ملی دفاع کنند که در این مهم موفق بوده و نه تنها وظایف محوله را انجام داده‌اند، بلکه صد‌ها مایل دور‌تر توانسته‌اند پیام اقتدار ايران را به گوش جهانیان برسانند.  

از این فرماندهان و بزرگان دوران دفاع مقدس سردار حسین همدانی عصر پنجشنبه هفته گذشته در راستای انجام ماموریت های مستشاری در سوریه به شهادت رسید و نشان داد که هنوز راه شهادت و جانبازی برای معتقدین به مقاومت باز است.

شهید همدانی؛ بنیانگذار سپاه همدان

شهید سردار سرلشگرحسین همدانی از اعضا و بنیانگذاران سپاه همدان و کردستان است و از سال ۱۳۵۹ در جنگ ایران و عراق شرکت داشت. با آغاز جنگ تحمیلی، لحظه‌‌ای درنگ نکرده و راه کردستان را در پیش گرفت و از آنجا که پیش از جنگ نیز به کمک مردم محروم کردستان شتافته و با دیگر دوستان و همرزمان در آنجا نیز گروهک‌های ضدانقلاب را می‌شناخت، دیری نپایید که به صف دشمن‌ستیزان پیوست و فرماندهی عملیات‌های «مطلع‌الفجر» را با پیروزی کامل تجربه کرد. فرماندهی جبهه میانی سرپل ذهاب هم از دیگر گام‌‌هایی بود که در راستای مبارزه با دشمن بعثی برداشته و پس از مدتی کوتاه به همراه حاج احمد متوسلیان و شهید همت و شهید شهبازی در تشکیل و سازماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) نقش بسزایی داشت. عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس آن هم با مسئولیت فرماندهی محورهای عملیاتی، تجربه‌ای نو در قالب هدایت تیپ و لشکر بوده که از فاتحان خرمشهر، سهمی را از آن خود کرد و سپس از تشکیل یگان‌های رزم سپاه به عنوان بانی و نخستین فرمانده لکشر ۳۲ انصارالحسین (ع) استان همدان، وارد میدان نبرد علیه دشمن بعثی شد.

دیری نپایید که هدایت و فرماندهی لشکر ۱۶ قدس گیلان را به او واگذار کردند و عملیات‌‌های مهم و حیاتی همچون کربلای ۴ و کربلای ۵ را با شیرمردان گیلکی به سرانجام رساند. معاونت اطلاعات و عملیات قرارگاه عملیاتی قدس که چندین لشکر و تیپ مستقل را تحت امر داشت، از فرماندهای زبده همچون دیگر فرماندهان سپاه اسلام آماده ساخت و تا آخرین عملیات موفق سپاه اسلام با منافقین کوردل که با نام مرصاد به نتیجه رساند، لحظه‌ای آرام نگرفت و پس از دفاع مقدس به دانشگاه فرماندهی و ستاد رفته و تحصیل تئوریک و آکادمیک هدایت یگان‌ها را هم به تجربیات ارزنده‌اش افزود و با انتصاب به عنوان فرمانده قرارگاه نجف اشرف و لشکر ۴ بعثت در غرب کشور، کارنامه‌ای موفق از خود به جای گذاشت.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی و جانشینی نیروی مقاومت بسیج در دو دوره و فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله و به همراه آن، جانشینی قرارگاه ثارالله، از دیگر مسئولیت‌های ایشان بود و معاون مرکز راهبردی سپاه و مشاور عالی فرمانده کل سپاه و جانشینی سازمان بسیج مستضعفان از او فرمانده‌ای کهنه‌کار با کوله‌باری تجربه و شناخت ساخته که سبب شده است تا حساس‌ترین و مهمترین سپاه کشور که دارای ویژگی‌های خاص است، بر عهده ایشان گذاشته شود.

مسئولیت‌های سردار شهید حسین همدانی در هشت سال دفاع مقدس:

۱ ـ فرمانده لشکر ۳۲ انصارالحسین استان همدان

۲ ـ فرمانده لشکر ۱۶ قدس استان گیلان

۳ ـ معاونت عملیات قرارگاه قدس

مسئولیت‌های پس از دفاع مقدس:

۱ ـ فرمانده قرارگاه نجف اشرف و فرمانده لشکر ۴ بعثت

۲ ـ رئیس ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران

۳ ـ جانشینی فرمانده نیروی مقاومت بسیج سپاه (دو دوره)

۴ ـ مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

۵ ـ جانشین سازمان بسیج مستضعفان

۶-فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران

سردار نجات: شهید همدانی نشان داد که مبارزه با آمریکا را ادامه می دهیم

سردار حسین نجات در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص پیام شهادت سردار همدانی به دست تروریست‌هایی پرورش یافته آمریکا برای آنهایی که به مذاکره و دوستی با آمریکا اعتقاد دارند، اظهار داشت: تا آمریکا هست، ظلم هست؛ تا آمریکا هست، کشتار هست؛ تا آمریکا هست، فساد هست.

وی افزود: ما هیچ نقطه مشترکی با آمریکا نداریم، زیرا ما از مردم مسلمان دنیا و مستضعفان دفاع می‌کنیم اما آمریکا از تروریست‌ها حمایت می‌کند.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران با بیان اینکه ما از حزب‌الله لبنان دفاع می‌کنیم، اما آمریکا از رژیم اشغالگر قدس دفاع می‌کند، تصریح کرد: آمریکا می‌خواهد رژیم اشغالگر قدس را در منطقه حاکم کند، اما ما می‌خواهیم مستضعفین را در جهان حاکم کنیم.

سردار نجات گفت: هیچ نقطه مشترکی ما با آمریکا نداریم و تا زمانی که زنده هستیم، جنگ با آمریکا ادامه دارد و این نهضت ادامه پیدا خواهد کرد. تا آمریکا هست، شهادت ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: شهید همدانی نشان داد که ما مبارزه با آمریکا را ادامه خواهیم داد.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در ماه‌های گذشته برای مقابله با نفوذ، اذعان کرد: نفوذ به معنای تغییر باور مردم است و این یعنی اینکه عده‌ای بگویند که ما می‌توانیم با آمریکا رابطه برقرار کنیم در حالیکه قطعاً ما نمی‌توانیم با گرگ و ظالم رابطه برقرار کنیم.

سردار نجات در پایان خاطرنشان کرد: اینکه عده‌ای می‌خواهند بهبود وضعیت مردم را در گروی ارتباط با آمریکا نشان دهند، به معنای نفوذ است.

 اهتزاز پرچم‌های «هیهات من الذله» در مراسم تشییع شهید همدانی

پیکر شهید حسین همدانی که در راستای انجام ماموریت های مستشاری در سوریه به شهادت رسید صبح روز (یکشنبه) از حسینیه فاطمه الزهرا میدان سپاه به سمت میدان طالقانی تهران تشییع شد.

نکته قابل توجه این مراسم حضور سرداران و امیران مطرح سپاه و ارتش بود؛ البته حضور مقامات کشوری نیز به چشم می آمد.

زمانی که قصد خارج کردن تابوت شهید همدانی از داخل حسینیه الزهرا را داشتند، جمعیت انبوهی از مردم در انتظار وداع با ایشان بودند؛ برخی افراد پرچم هایی به رنگ قرمز در دست داشتند که روی برخی از آنها شعار «هیهات من الذله» و «تا آخر ایستاده‌ایم» نگاشته شده بود.

دریافت دو نشان فتح از دست مقام معظم رهبری

سردار سرلشگر همدانی، مفتخر به دریافت دو نشان فتح از دست مقام معظم رهبری و فرمانده کل قواست که به خاطر هدایت و فرماندهی موفق لشکرهای تحت امر در دوران دفاع مقدس بوده است.

سرلشگر جعفری: شهید «همدانی» اهمیت جبهه مقاومت اسلامی در سوریه را درک کرده بود

سرلشگر محمدعلی جعفری در مراسم وداع و تشییع شهید سرلشگر حاج حسین همدانی که در میدان امام خمینی(ره) شهر همدان برگزار شد، با سلام و درود بر خدا و شهیدان راه خدا اظهار داشت: شهید سرلشگر حاج حسین همدانی از خطه همدان برخاست و در جبهه‌های حق علیه باطل حضوری فعال داشت.

وی بابیان اینکه سرلشگر شهید همدانی پایان عمر خود را در دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) و مقابله با تکفیری‌ها گذراند و به آرزوی شهادت رسید، بیان کرد: امروز جوانان ایرانی و انقلابی می‌خواهند به‌صف مجاهدان جبهه اسلامی بپیوندند و جان خود را تقدیم اسلام کنند.

وی با تأکید بر اینکه سرلشگر شهید حاج حسین همدانی پاداش سخت‌کوشی خود را در برابر برقراری امنیت، استقلال نظام اسلامی و حفظ خاک جمهوری اسلامی و استحکام جبهه مقاومت اسلامی از خداوند گرفت، افزود: شهید با بصیرت راه شکر گذاری نعمت‌های الهی را فهمید و با تمام توان خود در عرصه مبارزه قدم گذاشت.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه سخنانش عنوان کرد: شهید همدانی می‌دانست که شرط ایمان و بندگی خدا جز جهاد درراه خدا نیست و در این راه قدم گذاشت.

سرلشگر جعفری بیان داشت: در اوایل انقلاب که در گوشه‌هایی از کشور ناامنی بود وی در خط مقدم جبهه بود و نقش بسزایی ایفا کرد و با شروع جنگ تحمیلی در جبهه‌های جنوب و غرب فعال بود و در دوران هشت سال دفاع مقدس حضوری فعال داشت.

وی با اشاره به اینکه امروز رمز حفظ شهید همدانی را متوجه می شویم، افزود: شهید همدانی به جبهه های مقاومت اسلامی درسوریه رفت تا در برابر معاندین بایستد و در آنجا جبهه مردمی را تشکیل داد و از تجربیات خود در مسائل امنیتی و نظامی به سوریه کمک کرد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه اگر سردار همدانی نبود دمشق چهار سال پیش سقوط کرده بود، عنوان کرد: وی سرانجام در جبهه مقاومت شهید شد و امروز این آمادگی در بین جوانان با بصیرت کشور برای حضور در جبهه مقاومت وجود دارد چراکه سوریه پشتوانه جبهه اسلامی در برابر اسرائیل است.

سرلشگر جعفری بابیان اینکه سوریه خط مقدم جبهه اسلامی در برابر استکبار جهانی در منطقه است، افزود: امنیت غرب آسیا و خاورمیانه و ایران به‌عنوان کانون جوشان مقاومت در این جبهه است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بابیان اینکه شهید همدانی اهمیت جبهه مقاومت در سوریه را درک کرده بود، عنوان کرد: مردم ایران به آمریکا و آل سعود و اسرائیل اعلام می‌کنند که تا آخرین قطره خون خود از آزادی اسلامی دفاع می‌کنند.

سرلشگر جعفری با تأکید بر اینکه تا نابودی داعش خواهیم ایستاد، اظهار داشت: خشم ملت ایران در برابر حادثه منا دامن آن‌ها را خواهد گرفت و انتقام سختی در انتظار آن‌ها است.

فرمانده نخبه جنگ‌های ناهمتراز

سایت Wnd درباره سردار حسین همدانی گفته است: ژنرال حسین همدانی یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این سایت به نقل از سردار همدانی نوشت: در طول این نزاع (جنگ تروریست‌های تکفیری با ملت مظلوم سوریه) تجربیات آموزشی به ملت سوریه بدون هیچ انتظاری منتقل شد.

شمشادی: سردار همدانی چهره ای محبوب بین نیروهای مقاومت دارد

حسن شمشادی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص شهادت سردارهمدانی در سوریه اظهار داشت: سردار عزیزمان همدانی نقش بی بدیلی در محور مقاومت و کشور سوریه داشت.

وی افزود: شهید همدانی از ابتدای بحران و شاید کمی جلوتر از سال ۹۰ در سوریه حضور مستقیم داشت. ایشان بین نیروهای مقاومت، ارتش سوریه، بچه های حزب الله و مدافعین حرم چهره بسیار محبوبی است.

خبرنگار و رئیس سابق دفتر صدا و سیما در سوریه تصریح کرد: شهید همدانی به واسطه فرماندهی، تواضع، حسن خلق و تجارب ارزشمند در ۸ سال دفاع مقدس، نقش سازنده ای در سوریه داشت.

شمشادی بزرگترین نقش شهید همدانی در سوریه را برنامه ریزی، تشکیل و سازماندهی نیروهای «دفاع وطنی» دانست و خاطرنشان کرد: نیروهای دفاع وطنی مشابه نیروی بسیج در جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد: نیروهای دفاع وطنی در سوریه وجود نداشت و با هدایت و مدیریت شهید همدانی شکل گرفت. این نیروها با حضور اقشار مختلف مردم بیش از ۸۰ هزار نفر را ظرف دو سال جذب کردند.

خبرنگار و رئیس سابق دفتر صدا و سیما در سوریه با بیان اینکه نیروهای دفاع وطنی در مناطق مختلف سوریه مستقر شده اند، افزود: برخی از این نیروها در مناطق عملیاتی درگیر و شهید شده اند.

شمشادی بزرگترین کارکرد شهید همدانی را انجام وظیفه مستشاری در میدانی فعال برشمرد و ادامه داد: وی در عملیات های مختلفی هم به واسطه اطلاعات، عملیات، طراحی، شناسایی و تدارک برنامه های آفندی و پدافندی برای نیروهای عملیاتی حضور مستقیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: شهادت سردار همدانی برای نیروهای مقاومت بسیار سنگین بود، اما این اتفاق خون تازه ای در رگ های جریان مقاومت دمید و بچه های مقاومت مصمم تر شدند.

خبرنگار و رئیس سابق دفتر صدا و سیما در سوریه با اشاره به خاطره ای از شهید همدانی تصریح کرد: بهترین خاطره بنده از شهید همدانی حضور گرم و همیشگی در آئین های مذهبی حرم بود. ایشان بسیار فروتنانه و متواضعانه چفیه خود را روی سر می کشیدند و یک گوشه حرم می نشستند.

وی ادامه داد: یک روز جلسه ای در سفارت برای بررسی آخرین تحولات سوریه داشتیم و قرار بود سردار همدانی نیز در این جلسه شرکت کند اما وی کمی با تاخیر حضور یافت.

شمشادی با بیان اینکه تیم همراه سردار همدانی در این جلسه تاکید کردند که شهید همدانی تا ساعت ۴ صبح در حال بازدید و شناسایی مناطق عملیاتی بوده است، اظهار داشت: ایشان از ۴ صبح نیز که برای استراحت آمده بود، به تنهایی و برای شناسایی منطقه دیگری رفته است.

وی در پایان تصریح کرد: نیروهایی که شاید نصف سن سردار را هم نداشتند ۲ یا ۳ ساعت استراحت کرده بودند؛ اما سردار با آن سن و سال همان دو، سه ساعت را هم استراحت نکرده بود.

متخصص در نحوه رزم عملیات نیروهای منظم با شبه نظامیان

روزنامه Wall Street Journal درباره سردار همدانی نوشته است: ژنرال همدانی یکی از فرماندهان نخبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و او به عنوان افسر سپاه پاسداران اعلام خدمت داشته است. همدانی یک متخصص در «نحوه رزم عملیات نیروهای منظم با شبه نظامیان» است.    

سایت Iran Briefing با اشاره به سوابق سردار همدانی در دوران جنگ تحمیلی و مبارزه با ضدانقلاب، یادآور شده است: ژنرال همدانی ۳۲ سال خدمت کرده و در جبهه‌های غرب به ایفای نقش پرداخته است.

نشریه Foregn Policy درباره سردار همدانی نوشته است: او در اوایل ۱۹۷۹ برای مبارزه با شورشیان کردستان و سپس در جنگ ایران و عراق (دوران ۸ سال دفاع مقدس) ایفای نقش کرد.

سردار سنایی راد: شهید همدانی انسان متواضعی بود

سردار رسول سنایی‌راد در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با شهادت سردار حسین همدانی در سوریه اظهار داشت: وی از فرماندهان مطرح دوران دفاع مقدس بود و سوابق درخشانی در این دوران و پس از جنگ داشت.

وی، سردار همدانی را یکی از بهترین و زبده‌ترین فرماندهان میدانی سپاه برشمرد و ادامه داد: شهید همدانی با توجه به نگاه و اندیشه‌ای که به ماهیت جریان تکفیری داشت و آن را یک جریان آمریکایی می‌دانست، از روزهای اول شکل‌گیری این جریان در سوریه حضور داشت.

معاون سیاسی سپاه پاسداران با بیان اینکه شهید همدانی شب گذشته در اطراف شهر حلب در سوریه به شهادت رسید، تصریح کرد: وی در عرصه مستشاری و برای مشورت دادن به ارتش و یگان‌های مردمی سوریه برای عملیات علیه نیروهای تکفیری در این کشور حضور داشت.

وی با تاکید بر اینکه شهید همدانی انسان متواضعی بود، خاطرنشان کرد: بنده به وی عشق می‌ورزیدم. شهید همدانی هیچ ادعایی نداشت و در دوران دفاع مقدس و بعد از جنگ در ماجرای فتنه ۸۸ یکی از بهترین فرماندهان میدانی بود.

سنایی‌راد در پایان گفت: مدتی پیش یکی از دوستان قصد خرید خودرویی برای شهید همدانی داشت، ایشان به این دوستانمان گفت که یک خودروی ایرانی برای بنده بخرید تا خانواده شهدا فکر نکنند که پس از جنگ، دنیاگرا و مادی‌گرا شده‌ام.

 

 

 

 

کد N991352

وبگردی