آفتاب

اوباما از تاخیر در خروج سربازان آمریکایی از افغانستان خبر داد

اوباما از تاخیر در خروج سربازان آمریکایی از افغانستان خبر داد

رئیس‌جمهوری آمریکا با اعلام روی گردانی از سیاستش به منظور خارج کردن بخش عمده سربازان آمریکایی از افغانستان تا پایان سال 2016 اعلام کرد: حضور 14 ساله نظامی آمریکا در این کشور را تمدید کرده و وظیفه خارج کردن سربازان آمریکایی از این کشور را به رئیس جمهوری بعدی محول می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفت: نیروهای امنیتی افغان به اندازه کافی به منظور مدیریت وضعیت امنیتی "بسیار شکننده" این کشور قدرتمند نیستند و آمریکا در سال 2016 همچنان 9800 نیروی خود را در این کشور حفظ خواهد کرد.

اوباما این سیاست را "تطابق مختصر و معنادار فرآیند خارج کردن سربازان آمریکایی از افغانستان با وضعیت این کشور" توصیف کرد.

اوباما پیشتر قصد داشت تا به غیر از تعداد کمی از سربازان آمریکایی که در سفارت این کشور در شهر کابل مستقر خواهند بود، بخش اعظم نیروهای آمریکایی را پیش از ترک ریاست جمهوری در ژانویه 2017 از افغانستان خارج کند.

براساس طرح جدید ارائه شده تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان از مقطعی در سال 2017 به 5500 تن کاهش یافته و در چهار مکان در نظر گرفته شده شامل کابل، بگرام، جلال آباد و قندهار مستقر خواهند شد.

اوباما از سوی مشاوران نظامی خود و همچنین جمهوری خواهان و یک گروه از کارشناسان امنیت ملی آمریکا تحت فشار قرار گرفت تا نیروهای آمریکایی در افغانستان را به ویژه بعد از آنکه شبه نظامیان طالبان موفق به تصرف شهر قندوز شدند در این کشور حفظ کند.

روز پنج شنبه همچنین جمهوری خواهان به اوباما در خصوص عجله در کاهش تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان در سال 2017 هشدار دادند.

جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت: تعداد 5500 سرباز پیشنهاد شده برای افغانستان به منظور مدیریت ماموریت‌های ضد تروریستی و آموزش و مشاوره دهی به این سربازان افغان کافی نیست.

همچنین اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا انتقادهای مک کین در خصوص ناکافی بودن 5500 سرباز در افغانستان را رد کرد.

کارتر به خبرنگاران گفت: ما این تعداد را کافی می‌دانیم و برای تعیین آن بررسی‌های زیادی انجام دادیم.

باراک اوباما در اظهارات خود درباره منطق به تاخیر انداختن خروج کامل سربازان آمریکایی از افغانستان سخنرانی کرد و به آمریکایی‌ها گفت: از ایده جنگ بی‌پایان در افغانستان حمایت نمی‌کند اما ثبات افغانستان برای امنیت آمریکا حیاتی است.

اوباما تاکید کرد که سربازان آمریکایی همچنان خارج از نقش‌های رزمی باقی خواهند ماند و بر آموزش و ارائه مشاوره به نیروهای افغان تمرکز خواهند کرد و تضمین می‌کند که باقی مانده‌های القاعده در این کشور امنیت آمریکا را تهدید نکند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: این نخستین بار نیست که چنین تطبیق‌هایی انجام شده است البته شاید این آخرین بار هم نباشد. اوباما افزود: ما همچنان به ارزیابی این فرآیند در ادامه مسیر ادامه می‌دهیم و رئیس جمهوری بعدی نیز این کار را خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N991226

وبگردی