آفتاب
وزیر خارجه اندونزی در گفتگوی اختصاصی با مهر:

ایران و اندونزی متعهد به گسترش روابط هستند/کمیسیون اقتصادی مشترک

ایران و اندونزی متعهد به گسترش روابط هستند/کمیسیون اقتصادی مشترک

«رتنو مرسودی» وزیر خارجه اندونزی با تاکید بر متعهد بودن روسای جمهوری ایران و کشورش برای توسعه روابط دو جانبه راه حل رفع مشکلات موجود جهان اسلام را افزایش تحمل پذیری و اعتدال دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، خانم«رتنو مرسودی» وزیر خارجه اندونزی در راس هیئتی بلندپایه سرگرم دیدار از ایران برای پیگیری راه های توسعه همکاری های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی است.

ایران و اندونزی در تلاشند تا سطح روابط کنونی خود را به عنوان دو کشور جهان اسلام بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ تعمیق کنند در همین راستا خبرنگار مهر در گفتگویی اختصاصی با وزیر خارجه اندونزی به موضوعات توسعه روابط دو کشور و راهکارهای حل مشکلات جهان اسلام پرداخت که مشروح این گفتگو در زیر آمده است.

*حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در دیدار با شما گفت بهترین راه برای توسعه روابط ایران و اندونزی تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور است. تمرکز چنین کمیسیونی بر روی چه موضوعاتی خواهد بود؟

ما از قبل کمیسیون مشترک اقتصادی داشته ایم. ما در روابط دو جانبه خودمان بطور کلی دارای ۷ مکانیسم مشورتی هستیم که به رایزنی و مشورت در خصوص موضوعات اقتصادی، کنسولی، حقوق بشری، تجارت، سرمایه گذاری، سیاسی و فرهنگی می پردازیم. موضوعی که الان مطرح است این است که چگونه بتوانیم مشورت ها و رایزنی ها در این زمینه ها را شدت بخشیم و قوی تر کنیم. آخرین کمیسیون اقتصادی که ما با طرف ایرانی برگذار کرده ایم و به رایزنی پرداختیه ایم در ماه می ۲۰۱۵ بوده است که این کمیسیون بعد از ۷ سال تشکیل شد.

چه عرصه هایی از اقتصاد ایران برای سرمایه گذاری و همکاری برای بخش خصوص و دولتی اندونزی جذاب هستند؟

بخش خصوص اندونزی علاقه زیادی برای همکاری با شرکاری خود در ایران دارد و به همین دلیل این وظیفه دولت است که راه را برای آنها هموار کند تا بخش خصوصی دو طرف بتوانند ارتباطات بیشتری با هم داشته باشند و به هم نزدیکتر شوند. برای این منظور دو فرصت وجود دارد یکی زمانی بود که در ماه آوریل آقای حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای شرکت در شصتمین سالگرد برگزاری کنفرانس آسیا و آفریقا به جاکارتا سفر کرد که در جریان این سفر روسای جمهور ایران و اندونزی دیدار خوب و مفیدی داشتند و در آن دیدار دو طرف متعهد شدند تا روابط دو جانبه را توسعه دهند و فرصت دوم بعد از دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به توافق هسته ای(برجام) ایجاد شده است که ما امیدواریم هر چه زودتر اجرایی شود زیرا اجرایی شدن برجام حقیقتا فرصتی واقعی برای توسعه روابط ما ایجاد خواهد کرد.

ایران و اندونزی دو کشور بزرگ جهان اسلام هستند. این دو کشور چگونه می توانند برای رفع مشکلات و اختلافات موجود در جهان اسلام قدم بردارند؟

من در دیدار با رئیس جمهوری ایران، به آقای روحانی و وزیر خارجه آقای ظریف گفتم که اندونزی با داشتن ۲۵۰ میلیون جمعیت که ۹۰ درصد آن مسلمان هستند بزرگترین کشور مسلمان جهان است و در عین حال این جمعیت مسلمان ما معتدل هستند. من مفتخرم که اسلام در کشور ما نقش بسیار مهمی در همگرایی با دموکراسی، تحمل پذیری و واقع گرایی ایفا می کند. ما در اندونزی همچنین دو سازمان بزرگ اسلامی داریم. سازمان «نهضت العلما» و «محمدیه» که به همراه دولت ما همواره بر اهمیت و ارزش «تحمل» تاکید می کنند. همه با هم فرق دارند بنابراین تحمل و اعتدال بسیار نقش مهمی می توانند داشته باشد. اندونزی هم همواره برای حل مشکلات جهان اسلام خواستار اعتدال، تحمل پذیری، دموکراسی و واقع بینی بوده است. اینکه ما بزرگترین کشور مسلمان جهانیم و اینکه من یک وزیر زن هستم همگی بیانگر این هستند که اندونزی کشوری دموکراتیک و مدرن است.

*در روزهای گذشته شاهد امضای پیمان تجارت آزاد ترانس پاسیفیک بین امریکا و برخی کشورهای جنوب شرق آسیا بوده ایم. آیا این توافق، توافق های منطقه ای مثل آ سه آن را که اندونزی هم جز آن است را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

در اندونزی ما در حال نزدیک شدن به اجرایی شدن آسه آن در اول ژانویه ۲۰۱۶ هستیم. آ سه آن دارای ۱۰ عضو است و این اعضا جمعیتی حدود ۶۰۰ میلیون نفر دارند. اندونزی در حال مذاکره برای مشارکت جامع با سازمان همکاری منطقه ای و مشارکت جامع با اتحادیه اروپا و ژاپن و کره جنوبی و برخی کشورهای دیگر است. اقتصاد اندونزی بسیار باز است و ما آماده مذاکره برای ترتیبات اقتصادی جامع هستیم. این مسئله فقط مربوط به مسئله آزادسازی اقتصادی نیست بلکه مربوط به ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری اندونزی هم است. در خصوص توافق تجارت آزاد ترانس پاسیفیک ما عضو آن نیستیم چون در روند مذاکرات آن شرکت نکردیم اما ممکن است روزی ما هم به آن بپیوندیم اما آنچه که ما باید الان انجام دهیم این است که اولا ارزیابی کنیم که سند این سازمان چه چیزهایی را در خود گنجانده و ثانیاً ظرفیت های اندونزی چیست.

گفتگو: پیمان یزدانی

کد N991220

وبگردی