آفتاب

انتقاد حامد کرزای و تمجدید ناتو از ادامه حضور آمریکا در افغانستان

انتقاد حامد کرزای و تمجدید ناتو از ادامه حضور آمریکا در افغانستان

«حامد کرزای» در حالی تصمیم کاخ سفید برای حضور بیشتر نظامیان آمریکایی در افغانستان را به باد انتقاد گرفت که دبیرکل ناتو از این تصمیم استقبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست، حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان در واکنش به بیانیه کاخ سفید برای تمدید حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان سیاست جنگ طلبانه آمریکایی ها را محکوم کرد.

کرزای در گفتگو با شبکه روسی راشاتودی گفت: تا زمانی که نیروهای آمریکایی در افغانستان حضور داشته باشند ارتش این کشور نمی تواند انسجام لازم را در مبارزه با تروریست ها کسب کند. وی گفت نیروهای ارتش افغانستان نیروهای کارآمد و شجاعی هستند و باید به آنها در مقابله با طالبان اعتماد کرد.

وی در واکنش به بیانیه کاخ سفید برای تمدید حضور نیروهایش در افغانستان افزود: در زمان ریاست جمهوری بارها بر این مسئله تاکید کردم که مهمترین عامل آرامش در افغانستان تکیه بر نیروهای داخلی است و نیروهای خارجی هرچه سریع تر باید از این کشور خارج شوند.

این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید در پی اعلام دولت آمریکا برای تمدید مهلت خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان مدعی شد حضور این نیروها تنها برای مشاوره و آموزش است.

وی افزود: ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان به صورت آموزشی و تقویت توان نیروهای امنیتی افغانستان برای محقق کردن ثبات این کشور است. در همین حال «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو از تصمیم باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا درباره به تعویق انداختن خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا سال ۲۰۱۶ استقبال کرد.

دبیرکل ناتو گفت: این تصمیم مهم راه را بر ادامه حضور پایدار ناتو و متحدان آنها در افغانستان هموار خواهد کرد.

گفتنی است شبه نظامیان طالبان با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام آمادگی برای مذاکره با دولت افغانستان، شرط این اقدام را خروج تمام نیروهای خارجی از این کشور عنوان کرده اند.

کد N991082

وبگردی