آفتاب

رهبر کاتالونیا مسئولیت کامل رفراندوم استقلال را برعهده گرفت

رهبر کاتالونیا مسئولیت کامل رفراندوم استقلال را برعهده گرفت

رئیس‌ اجرایی کاتالونیا امروز(پنجشنبه) با حضور در دادگاه مسئولیت سازماندهی رفراندوم استقلال سال گذشته در کاتالونیا را برعهده گرفت اما گفت که اجرای آن توسط داوطلبان انجام شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتینک، مادرید جدایی کاتالونیا را غیرقانونی می‌داند.

آرتور ماس، رئیس‌ اجرایی منطقه کاتالان اسپانیا به قضات گفت: من مسئولیت کامل رفراندوم استقلال را برعهده می‌گیرم لازم نیست بدنبال فرد دیگری باشید.

رئیس کاتالونیا تاکید کرد که روند رای‌گیری برعهده داوطلبان بوده است.

به گفته ماس پیروزی در این رفراندوم اختیار روشنی به احزاب برای تشکیل دولت مستقل کاتالونیا را می‌دهد.

حامیان آرتور ماس، رهبر کاتولونیا اسپانیا معتقدند گشایش این پرونده علیه وی با انگیزه سیاسی صورت گرفته و مقامات اسپانیایی را به کارشکنی برای استقلال کاتولونیا متهم می‌کند.

جنبش استقلال کاتالان تنش‌های سیاسی در اسپانیا افزایش داده چراکه قصد دارد به آرزوی چندین ساله اهالی این منطقه برای استقلال جامه عمل بپوشاند.

رهبران کاتولونیا قصد دارند 20 دسامبر سال جاری انتخاباتی در این باره برگزار کند.

در همین حال دولت اسپانیا می‌گوید برگزاری چنین انتخاباتی برخلاف قانون اساسی این کشور است. دادستانانان این کشور ماس را به نافرمانی مدنی و سوءاستفاده از سرمایه‌های دولتی در برگزاری انتخابات نهم نوامبر 2014 متهم می‌کنند.

پیشتر و در نوامبر 2014 رفراندومی در کاتالان برگزار شد که میزان گرایش مردم به استقلال سنجیده شد.

ماس شخصاً این انتخابات را اقدامی ارزشمند و دموکراتیک توصیف کرد.

دولت اسپانیا انتظار دارد با برگزاری این دادگاه بتواند برنامه ماس برای برگزاری رفراندوم کامل را مسدود کند. در رفراندوم سال 2014 حدود دوونیم میلیون تن از اهالی کاتالونیای هفت و نیم میلیون نفره شرکت کردند که حدود دو میلیون تن از آنها به استقلال رای دادند.

انتهای پیام

کد N990873

وبگردی