آفتاب

جاسوسی سرویس اطلاعات آلمان علیه آمریکا و اتحادیه اروپا

جاسوسی سرویس اطلاعات آلمان علیه آمریکا و اتحادیه اروپا

به گزارش اشپیگل آنلاین سرویس اطلاعاتی آلمان در مقیاسی گسترده علیه سفارتخانه​ها و نهادهای وابسته به آمریکا و اتحادیه اروپا جاسوسی می​کرده است. دولت آلمان در این باره به نمایندگان پارلمان گزارش داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جنجال بر سر "کلید‌واژه‌های جاسوسی" سرویس اطلاعاتی آلمان (BND) که با استفاده از آن برای آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) جاسوسی می‌کرده است هنوز به پایان نرسیده بود که اشپیگل آنلاین از ماجرای جاسوسی آلمان علیه سفارتخانه​ها و نهادهای وابسته به آمریکا و اتحادیه اروپا در سال​های اخیر گزارش داد.

بنا به این گزارش سرویس اطلاعاتی آلمان تا سال ۲۰۱۳ علیه سفارتخانه​ها و نهادهای وابسته به اتحادیه اروپا و متحدین آمریکایی و فرانسوی خود جاسوسی می​کرده است.

به نوشته اشپیگل جاسوسی سرویس اطلاعاتی آلمان با ماموریت ویژه تعیین شده دولت این کشور برای این نهاد امنیتی منطبق نبوده است. اشپیگل در گزارش خود همچنین آورده است که دولت آلمان روز چهارشنبه درباره این جنجال جاسوسی جدید به "کمیسیون نظارتی مجلس بر فعالیت​ نهادهای امنیتی آلمان" نیز اطلاع داده است.

نمایندگان پارلمان آلمان اکنون با ارسال گروه ویژه​ای به مرکز سرویس اطلاعات آلمان مستقر در "پولاخ" قصد دارند "کلیدواژه​های" استفاده شده را بررسی و کارمندان را مورد پرسش قرار دهند. مهم​ترین پرسش در این میان این است که چه کسی از اقدام غیرقانونی این سرویس اطلاعاتی آگاه بوده و دستور چنین کاری را صادر کرده است؟

گفتنی است تا اوایل سال ۲۰۱۵ در مرکز سرویس اطلاعاتی آلمان در "باد آیبلینگ" که در شمال ایالت بایرن واقع شده، تأسیسات شنود سرویس‌های اطلاعاتی آلمان به درخواست ‌آمریکایی‌ها فعالیت داشته که خلاف منافع آلمان و اروپا بوده است.

انتهای پیام

کد N990726

وبگردی