آفتاب
رفیعی:

بعثت، غدیر و عاشورا از ارکان اساسی شیعه است

بعثت، غدیر و عاشورا از ارکان اساسی شیعه است

یک عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه با اشاره به ارکان اساسی شیعه گفت: بعثت، غدیر و عاشورا از ارکان اساسی شیعه است که اگر هریک فراموش شود به شیعه لطمه سنگینی وارد می‌شود.

یک عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه با اشاره به ارکان اساسی شیعه گفت: بعثت، غدیر و عاشورا از ارکان اساسی شیعه است که اگر هریک فراموش شود به شیعه لطمه سنگینی وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در نخستین شب ماه محرم در جمع سوگواران و عزاداران حسینی در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، با گرامیداشت ایام شهادت سیدالشهدا و یارانش گفت: امام حسین(ع) در احیای دین اسلام و مبعث و جریان غدیر گام در مسیر شهادت نهاد.

وی تصریح کرد: طبق برخی از روایات نیز مساله ظهور را در روز عاشورا می‌دانند که در این میان بین عاشورا و ظهور ارتباط گسترده‌ای وجود دارد همان گونه که در روایتی از امام صادق(ع) داریم که می‌فرمایند: عاشورا روزی است که امام زمان(عج) در کنار مکه می‌ایستد و جبرئیل در کنارش فریاد می‌زند و اعلام ظهور می‌کند.

رفیعی خاطرنشان کرد: همچنین در روایات داریم که امام زمان(عج) هنگام ظهور سخن از کربلا می‌زند همچنین آمده است که 4 هزار فرشته در هنگام ظهور از ولی عصر(عج) استقبال می‌کنند و این همان 4 هزار فرشته‌ای است که در کنار کربلا و قبر سید الشهدا بر او اشک می‌ریزند و از زائران استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق روایات این همان 4 هزار فرشته‌ای است که در جنگ بدر فرود آمدند و به یاری پیامبر(ص) و اصحاب بدر آمدند ما در همه این روایات به ارتباط میان عاشورا و روز موعود و بعثت پی می‌بریم چرا که میان همه این‌ها ارتباط وجود دارد.

این عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه با بیان این‌که «شیعه بر 4 رکن اساسی استوار است» گفت: بعثت، غدیر، عاشورا و ظهور 4 رکن اعتقادی شیعه است، در واقع بعثت پیامبر(ص) بعد از توحید مهم‌ترین رکن است و غدیر تکمیل کننده بعثت و عاشورا احیا کننده غدیر و بعثت است و در نهایت انتظار و ظهور همه این‌ها را احیا خواهد کرد.

وی عنوان کرد: نباید ارتباط میان این ارکان قطع شود اما متاسفانه بعد از رسالت پیامبر(ص) عده‌ای این ارتباط را قطع کردند اگر کسی با ادبیات قرآن آشنا باشد هم خواهد فهمید که رسالت پیامبر(ص) قطع نمی‌شود و غدیر آن را ادامه می‌دهد.

رفیعی اظهار کرد: امام حسین(ع) در نامه‌های خود به بصره و کوفه که توسط سلیمان و مسلم فرستاد به مساله بعثت و غدیر اشاره دارد اما مردم هر دو نائب امام را کشتند.

این عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه در ادامه درباره موضوع عاشورا و اهمیت آن خاطرنشان کرد: رسالت پیامبر(ص) این نبود که حکومت به دست عده‌ای شرابخوار و امویان بی دین بیفتد بلکه قرآن کریم در غدیر امام را به مردم معرفی می‌نماید اما متاسفانه با گذشت نیم قرن از بعثت، غدیر را به فراموشی سپردند و تصمیم گرفتند حجت و امام را شهید کنند.

وی تصریح کرد: قطعا هدف بعثت، غدیر و عاشورا در زمان ظهور تحقق می‌یابد و عدالت در آن روز فراگیر می‌شود.

رفیعی با اشاره به این‌که «حتی در برخی از ادیان نیز عشق به سید الشهدا وجود دارد» گفت: یک دانشمند سوری متولد سال 1943 کتابی را به نام امام حسین(ع) نوشت که نظرات و دیدگاه مسیحیان در رابطه با عشق به سیدالشهداست، اما سلفی‌ها در آن زمان کتابی را مقابل او با نام فضائل یزید نوشتند که بغض و کینه‌شان را نشان می‌داد.

وی افزود: این کتاب موجب تعجب دانشمند و اندیشمند سوری شد و می‌گفت من که از دین مسلمانان دفاع کرده‌ام اما مسلمانان از یزیدی که قاتل و بی انصاف و ظالم است این گونه در این کتاب تمجید می‌کنند!

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: طبق روایات انسان در دو حالت می‌تواند اشک بریزد اشکی که از ترس خدا و خشیت خداوند ریخته شود و اشکی که در مظلومیت سید الشهدا سرازیر گردد چشمانی که برای امام حسین(ع) گریه کنند در روز قیامت گریان نخواهد بود.

وی در پایان گفت: پیامبر (ص) نیز بر مظلومیت امام حسین(ع) اشک ریخت، باید بدانید که در این شب‌ها اشک ریختن برای سید الشهدا بزرگی، عزت، سازندگی و رقت قلب می‌آورد.

انتهای پیام

کد N990563

وبگردی