آفتاب

مراسم بزرگداشت آیت‌الله مویدی از جانباختگان فاجعه منا برگزار شد

مراسم بزرگداشت آیت‌الله مویدی از جانباختگان فاجعه منا برگزار شد

مراسم بزرگداشت آیت‌الله محمدرضا مویدی قمی از جانباختگان فاجعه منا و عضو فقید مجمع عالی تفسیر حوزه‌های علمیه چهارشنبه شب با حضور جمعی از علما و فضلای حوزه علمیه و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، در این مراسم آیات عظام نوری همدانی، شبیری زنجانی، گرامی، هادوی، غروی و حجج اسلام والمسلمین غرویان، باقر گلپایگانی، بهجت و... حضور داشتند.

سخنران این مراسم حجت‎الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با اشاره به آیه‎ای از قرآن در خصوص اینکه اگر کسی برای خدا از خانه خارج شود و عزم حج کند و در این راه بمیرد، خداوند با او طرف حساب خواهد بود، گفت: حجاج ما مصداق همین آیه هستند.

وی افزود: حجاج ایرانی و شیعه با قصد خالص در این مراسم حضور پیدا کردند و پس از احرام و طواف عرفه و غسل عید و رمی و... در بهترین حالت جان خود را از دست دادند.

وی گفت: این حاجیان، به شدت مظلومانه به لقاءالله رفتند و نزد خداوند نیز جایگاه خاص‎تری خواهند داشت زیرا اکثر این زائران در حالت تشنگی و در حالتی جان دادند که سعودی‎ها از عمد به آنها کمک نمی‏‎کردند.

این استاد حوزه و از همراهان آیت‎الله مویدی در سفر حج امسال تصریح کرد: وقتی که پس از رمی جمرات به خیمه رسیدیم خبرهایی شنیدیم که وقتی با دیده‎ها همراه شد واقعا زبان از وصف آن قاصر است.

وی گفت: حجاج با بدترین وضع به شهادت رسیدند و زیر آفتاب سوزان 50 درجه و با تشنگی و بدن‎های عریان و نیمه عریان و با فجایعی که سعودی‎ها رقم زدند، صحنه‎هایی خلق شد که لاتدرک و لاتوصف.

صالحی خوانساری گفت: سعودی‏‎ها اگر حس می‎کردند یک حاجی زیر این اجساد زنده است و او یک شیعه ایرانی است قطعا به او کمک نمی‎کردند و این افراد مظلوم‏‌تر از دیگران جان دادند.

وی اظهار کرد: در این سفر افتخار همراهی با این عالم بزرگوار را داشتم و آنچه از ایشان دیدم چیزی جز خلوص و دلباختگی به ساحت ربوبی و تقوا و خلوص باطل و نورانیت باطن و ظاهر نبود.

وی گفت: ایشان مجتهدی مفسر، قرآنی و محدث بودند، ایشان عمر خود را صرف تفسیر قرآن و نهج البلاغه و بحارالانوار کردند و آثار بسیاری در این زمینه خلق کردند.

صالحی خوانساری بیان کرد: ایشان یکی از انقلابی‎های اصیل بودند و بدون هیچ ترسی در حرم مطهر و در زمان شاه پهلوی با زبان عربی شدیدترین لعن‎ها را نثار او و اربابان او می‎کردند و به خاطر همین مواضع انقلابی بارها به زندان افتاد و تبعید شد و در این راه خلوص را پیشه خود کرد و هیچگاه به دنبال عواید این خدمت نبود و هرچه داشت برای خدا گذاشت و در بهترین حالت نیز به دیدار خدا رفت.

انتهای پیام

کد N990549

وبگردی