آفتاب
تخت روانچی در دیدار معاون وزیر خارجه نروژ:

ائتلاف بین المللی ضد تروریسم اقدام جدی علیه داعش انجام نداد

ائتلاف بین المللی ضد تروریسم اقدام جدی علیه داعش انجام نداد

معاون وزیرخارجه تاکید کرد: انتظار می رفت این ائتلاف اقدام جدی علیه تروریسم انجام می داد و جلوگیری از تداوم کمک های مالی و قطع منابع این گروهها یک گام تعیین کننده در این مسیر است.

به گزارش خبرگزاری مهر،  توره هاترم معاون وزیر امور خارجه نروژ که در راس یک هیات سیاسی - اقتصادی در کشورمان بسر می برد با مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ملاقات و طرفین در این ملاقات در خصوص موضوعات روابط دوجانبه، اجرای برجام و همکاریهای اقتصادی دو کشور در دوره جدید بعد از تحریم و تحولات منطقه ای گفتگو نمودند.

معاون وزیر خارجه نروژ با تبریک دستیابی به توافق هسته ای و تلقی آن بعنوان پیروزی دیپلماسی، اظهار داشت : نروژ مصمم به از سرگیری و توسعه همکاریهای اقتصادی مخصوصا در زمینه انتقال فناوری و دانش فنی و سرمایه گذاری در بازار ایران می باشد. آقای توره هاترم تلاش مضاعف برای پایان بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی را مورد تاکید قرار داد. وی همچنین جان باختن تعداد زیادی از زائران ایرانی در جریان حج را تسلیت گفت.

تخت روانچی معاون اروپا و امریکای وزیر امور خارجه در این مذاکرات توجه به ابعاد بلند مدت همکاریهای اقتصادی در دوره پسا تحریم را مهم ارزیابی کرد و تصریح نمود: این نگرش تضمین کننده مناسبات عمیق و اصولی فی مابین خواهد بود. ایشان آمادگی کشورمان را برای توسعه و تقویت تعاملات دو کشور در ابعاد مختلف اعلام کرد.

معاون اروپا و امریکای وزارت امورخارجه در این مذاکرات دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه راههای حل بحران  در یمن و سوریه و کمک به بهبود شرایط و تقویت امنیت در افغانستان را تشریح کرد.

تخت روانچی با اشاره به اینکه بحران یمن و سوریه باید ازطریق سیاسی حل و فصل شود اضافه کرد : تهدید جدی و اولویت منطقه مبارزه با گروههای متعدد تروریستی تکفیری است.

وی همچنین با اشاره به عضویت نروژ در ائتلاف بین المللی علیه تروریسم تاکید کرد: انتظار می رفت این ائتلاف اقدام جدی علیه تروریسم انجام می داد و جلوگیری از تداوم کمک های مالی و قطع منابع تامین مالی این گروهها یک گام تعیین کننده در این مسیر است.

معاون وزیر امور خارجه همچنین شرایط انسانی در یمن را بسیار وخیم توصیف کرد و خواستار توجه فوری به نیازهای انسانی مردم یمن که روزانه زیر بمباران های بی وقفه قرار دارند، شد.

تخت روانچی در این مذاکرات همچنین با اشاره به حادثه منا در جریان حج سال جاری مسئولیت پذیری عربستان بابت این حادثه تلخ را مورد توجه قرار داد و گفت: روشن شدن ابعاد این حادثه و تعیین وضعیت مفقودین ایرانی برای ما مهم است و کشورهای مختلف اسلامی نیز بعد از رویدادهای حج امسال نسبت به بکار گیری سازوکارهایی برای عدم تکراراینگونه وقایع حساستر شده اند.

معاونین وزرای خارجه دو کشور ایران و نروژ در این دیدار همچنین ضرورت مشورت و همکاریهای منطقه ای و ارائه کمک به دولت افغانستان برای استقرار امنیت و ثبات در این کشور را مورد تاکید قرار دادند.

کد N990502

وبگردی