آفتاب

تاکید ایران و نروژ بر توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور

تاکید ایران و نروژ بر توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور

معاون وزیر امور خارجه نروژ که در راس یک هیات سیاسی - اقتصادی در ایران بسر می برد، با "مجید تخت روانچی"، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ملاقات و طرفین در این ملاقات در خصوص موضوعات روابط دوجانبه، اجرای برجام و همکاری‌های اقتصادی دو کشور در دوره جدید بعد از تحریم و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، "توره هاترم" با تبریک دستیابی به توافق هسته‌ای و تلقی آن به‌عنوان پیروزی دیپلماسی، اظهار داشت: نروژ مصمم به از سرگیری و توسعه همکاری‌های اقتصادی مخصوصا در زمینه انتقال فناوری و دانش فنی و سرمایه‌گذاری در بازار ایران است.

توره هاترم، تلاش مضاعف برای پایان بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین جان باختن تعداد زیادی از زائران ایرانی در جریان حج را تسلیت گفت.

در ادامه این دیدار، مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، توجه به ابعاد بلندمدت همکاری‌های اقتصادی در دوره پسا تحریم را مهم ارزیابی و تصریح کرد: این نگرش تضمین کننده مناسبات عمیق و اصولی فی مابین خواهد بود.

وی آمادگی کشورمان را برای توسعه و تقویت تعاملات دو کشور در ابعاد مختلف اعلام کرد.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، در این مذاکرات دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه، راه‌های حل بحران در یمن و سوریه و کمک به بهبود شرایط و تقویت امنیت در افغانستان را تشریح کرد.

تخت روانچی با اشاره به اینکه بحران یمن و سوریه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود، اضافه کرد: تهدید جدی و اولویت منطقه مبارزه با گروه‌های متعدد تروریستی تکفیری است.

وی همچنین با اشاره به عضویت نروژ در ائتلاف بین المللی علیه تروریسم، تاکید کرد: انتظار می‌رفت این ائتلاف اقدامی جدی علیه تروریسم انجام می‌داد و جلوگیری از تداوم کمک‌های مالی و قطع منابع تامین مالی این گروهها یک گام تعیین کننده در این مسیر است.

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین شرایط انسانی در یمن را بسیار وخیم توصیف کرد و خواستار توجه فوری به نیازهای انسانی مردم یمن که روزانه زیر بمباران‌های بی‌وقفه قرار دارند، شد.

تخت روانچی در این مذاکرات همچنین با اشاره به حادثه منا در جریان حج سال جاری، مسئولیت‌پذیری عربستان بابت این حادثه تلخ را مورد توجه قرار داد و گفت: روشن شدن ابعاد این حادثه و تعیین وضعیت مفقودین ایرانی برای ما مهم است و کشورهای مختلف اسلامی نیز بعد از رویدادهای حج امسال نسبت به بکار گیری سازوکارهایی برای عدم تکراراینگونه وقایع حساس‌تر شده‌اند.

معاونین وزرای خارجه دو کشور ایران و نروژ در این دیدار همچنین ضرورت مشورت و همکاری‌های منطقه‌ای و ارائه کمک به دولت افغانستان برای استقرار امنیت و ثبات در این کشور را مورد تاکید قرار دادند.

انتهای پیام

کد N990382

وبگردی