آفتاب

حمایت آلمان از ترکیه برای ورود به فهرست کشورهای امن

حمایت آلمان از ترکیه برای ورود به فهرست کشورهای امن

صدراعظم آلمان با وجود مخالفت کشورهای اروپایی برای درج نام ترکیه در فهرست کشورهای امن حمایت خود را از ترکیه در این موضوع اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هفته آینده در سفر به ترکیه جلساتی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه دارد. یکی از موضوعات اصلی این سفر بحث و گفتگو درباره بحران مهاجران است.

یک مقام دولتی در آلمان گفته است این کشور از درج نام ترکیه در فهرست کشورهای امن حمایت می کند. این فهرست شامل کشورهایی است که شهروندان آن نمی توانند از اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی کنند.

یک مقام دولتی روز چهارشنبه در برلین اعلام کرد دولت آلمان آماده است از پیشنهاد اتحادیه اروپا مبنی بر گنجاندن نام ترکیه در فهرست کشورهای امن این اتحادیه حمایت کند. بعضی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست قبلی این اتحادیه در بروکسل خواستار بازگرداندن مهاجرانی شدند که به دلایل غیر سیاسی کشورهای خود را به مقصد اروپا ترک کرده اند.

ماه گذشته کمیسیون مهاجران اتحادیه اروپا خواستار تهیه لیستی از کشورهای امن شد که به کشورهای اروپایی اجازه دهد مهاجران این کشورها را به کشورشان بازگرداند. بحران مهاجران در کشورهای اروپایی موجب شده بعضی از کشورها اقدام به بازگرداندن مهاجرانی کرده اند که به دلایل اقتصادی و معیشت کشورهای خود را ترک کرده اند.

قرار است پنج شنبه کشورهای اروپایی در نشستی در شهر بروکسل راهکارهای لازم برای مهار موج آوارگان به کشورهای اروپایی را بررسی کنند. یکی از طرحهای پیشنهادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمک مالی به ترکیه برای اسکان و مدیریت مهاجران برای ورود به کشورهای اروپایی است.

بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مخالف آن هستند که ترکیه در فهرست مورد نظر گنجانده شود چرا که به اعتقاد آنها این کشور عملکرد و کارنامه خوبی در زمینه استقلال دستگاه قضایی، رعایت حقوق اقلیت ها، آزادی مطبوعات و به ویژه آزادی بیان نداشته است.

آلبانی، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، مونته نگرو و صربستان نیز از دیگر کشورهایی هستند که اعضای اتحادیه اروپا راضی نیستند اسامی آنها در فهرست مورد نظر گنجانده شود.

کد N990377

وبگردی