آفتاب
اشتون کارتر:

نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج نخواهند شد

نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج نخواهند شد

پنتاگون در حالی از ادامه حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان خبر داد که قرار بود این نیروها تا پایان سال جاری از این کشور خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفت نیروهای نظامی آمریکا به احتمال زیاد تا یک سال دیگر نیز در افغانستان حضور خواهند داشت. وی تاریخ دقیقی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تعیین نکرد.

کارتر در یک کنفرانس خبری از تریبون پنتاگون گفت: البته آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۶ نیروهای نظامی خود در افغانستان را از ۱۰هزار نفر کنونی به هزار نفر کاهش خواهد داد ولی هنوز برای خروج کامل نیروها از این کشور تصمیمی گرفته نشده است.

وی افزود: به خاطر مسائل امنیتی منطقه، پنتاگون برای ادامه حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان هیچ شکی ندارد ولی چالش اصلی چگونگی آموزش نیروهای ارتش افغان در این مدت است.

به گفته مقامات پنتاگون حتی پس از خروج کامل نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان چند پایگاه نظامی در این کشور به فعالیت خود ادامه خواهند داد. بر این اساس تصرف شهر قندوز و شهرهای دیگر شمال افغانستان در این تصمیم گیری آمریکایی ها بی تاثیر نبوده است.

گزارشهای رسیده از افغانستان همچنین حضور تروریست های داعش در این کشور را تایید کرده است. پیشرفت‌های طالبان در افغانستان تمایل کاخ سفید برای حفظ نیروهای مبارزه با تروریسم آمریکا در این کشور را افزایش داده است.

پیش از ژنرال جان کمپل فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان پیشنهاد ادامه حضور نیروهای نظامی این کشور را در افغانستان ارائه کرده بود. این در حالی است که طبق وعده اوباما قرار بود تا پایان سال ۲۰۱۴ نیروهای آمریکایی از ۳۲ هزار نفر به ۹ هزار نفر کاهش یابد.

در حال حاضر مجموعاً ۱۳ هزار نیروی خارجی متشکل از نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان حضور دارند که بخشی از این نیروها به آموزش و پشتیبانی نیروهای افغان می‌پردازند.   

کد N990370

وبگردی