آفتاب
وزیر امور خارجه آمریکا:

شرط آزادی زندانیان در توافق هسته ای، ممکن بود هیچ یک را محقق نکند

شرط آزادی زندانیان در توافق هسته ای، ممکن بود هیچ یک را محقق نکند

«جان کری» از این تصمیم که موضوع آزادی ۳ زندانی آمریکایی در ایران شرط دستیابی به توافق هسته ای با این کشور نباشد، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در بوستون گفت که این وزارتخانه مسأله ۳ آمریکایی زندانی از جمله «جیسون رضائیان» خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در ایران را در حاشیه تمامی جلسات مربوط به مذاکرات هسته ای با ایران در طول چند ماه مطرح نمود.

کری در ادامه خاطر نشان کرد که مذاکره کنندگان نمی خواستند سرنوشت این افراد به عنوان بخشی از مذاکرات هسته ای محسوب شود؛ به عبارت دیگر ما نمی خواستیم در مقوله توافق هسته ای گروگان کشی کنیم.

وی در ادامه افزود: به عقیده من، این کار درست بود، زیرا موجب پیچیده تر شدن اوضاع می شد و حتی ممکن بود به هیچ نتیجه خاصی از هر دو نظر نیز منتهی نشود. بنابراین، فکر می کنم، ادامه دادن این راهبرد نیز صحیح بود.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: وزارت خارجه به تلاش های خود برای گفتگو پیرامون حکم صادره جیسون رضائیان و دیگر آمریکاییها تا زمانیکه به این کشور بازگردند، ادامه خواهد داد.

جان کری در اظهاراتی مداخله جویانه و بدون توجه به اصل استقلال قوا در ایران افزود: از دولت ایران می خواهیم تا ضمن آزادی زندانیان مذکور، نسبت به رفع اتهام از آن ها اقدام فوری را به عمل آورد.

گفتنی است دراین رابطه، حجت‌الاسلام و المسلمین «محسنی اژه ای» ۱۹ مهر ماه سال جاری در مورد پرونده جیسون رضاییان اعلام کرد: حکم این پرونده صادر شده و این حکم قابل اعتراض است و هنوز زمان اعتراض وی به اتمام نرسیده است؛ بنابراین دادگاه منتظر می‌ماند و بعد از ابلاغ اگر چنانچه اعتراض نکردند حکم قطعی می‌شود. در غیر اینصورت به مرحله تجدیدنظر می‌رود؛ اما اطلاعی ندارم که حکم ابلاغ شده است یا خیر که طبیعتا پس از ابلاغ فرصت اعتراض دارند.

رضائیان در تیر ماه سال ۹۳ در تهران دستگیر شد. طبق کیفرخواست دادستانی تهران، اتهام خبرنگار واشنگتن پست،‌ جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و همکاری با دول متخاصم است.

کد N990293

وبگردی