آفتاب

تنفس مصنوعی آمریکا به تکفیری ها در صلاح الدین

تنفس مصنوعی آمریکا به تکفیری ها در صلاح الدین

آغاز عملیات بزرگ آزاد سازی صلاح الدین با رمز «لبیک رسول الله» که با نقش آفرینی پررنگ نیروهای مردمی عراق صورت گرفته، به شدت مقامات کاخ سفید و وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا را نگران ساخته است.

به گزارش خبرنگار مهر، این نگرانی به اندازه ای پررنگ است که رسانه های غربی نیز از آن پرده برداشته اند. روزنامه واشنگتن تایمز در گزارش اخیر خود تاکید کرده است که مقامات آمریکایی به شدت از نابودی داعش در عراق، آن هم  توسط اتاق فکری که ایران، روسیه و سوریه آن را اداره می کنند نگران است.

علاوه بر واشنگتن تایمز، دیگر مقامات رسمی و غیر رسمی آمریکایی نیز از مخالفت واشنگتن با هرگونه عملیات نابودی داعش توسط ایران و روسیه پرده برداشته اند. به راستی اگر واشنگتن واقعا خواستار نابودی گروههای تکفیری است، نگرانی آن در قبال تحولات اخیر عراق چگونه توجیه پذیر است؟

پاسخ این سوال را باید در استراتژی کلان ایالات متحده آمریکا در قبال داعش جست وجو کرد. بر اساس این استراتژی کلان، واشنگتن و متحدان غربی و عربی آن در منطقه هیچ گاه در صدد نابودی مهره های تکفیری ساخته و پرداخته دست خود نبوده و تنها در صدد مدیرت خود بر این گروه تروریستی می باشند. این رویکرد استراتژیک در تقابل مستقیم با استراتژی ایران و سوریه در منطقه مبنی بر نابودی کامل گروههای تکفیری از جمله داعش و النصره است.

در حالی که عملیات آزادسازی استان صلاح الدین در عراق با رمز لبک یا رسوالله آغاز شده است، مقامات آمریکایی در صددند به هر شکل ممکن مانع از سقوط داعش در بیجی شوند. سال گذشته نیز وقتی بیجی توسط نیروهای مردمی عراق آغازشد، مقامات آمریکایی که از شکست داعش در این منطقه به شدت خشمگین بودند به همراه مقامات سعودی، اعضای دولت عراق را در جهت عدم استفاده از نیروهای مردمی عراقی در نبرد با داعش تحت فشار قرار دادند.

 نتیجه این موضوع، تسلط دوباره داعش بر بیجی و دیگر مناطق صلاح الدین و دیگر استان های عراق بود. هم اکنون نیز ورود دوباره نیروهای مردمی عراق به صحنه مبارزه با داعش در بیجی و بروز شواهدی محکم مبنی بر شکست و عقب نشینی دوباره آنها از بیجی، کاخ سفید را به شدت وحشت زده کرده است.

از این رو ایالات متحده آمریکا در این مرحله از هر امکانی برای تضعیف محور نیروهای مردمی عراقی و متعاقبا از هر ابزاری برای دادن تنفس مصنوعی به داعش در بیجی استفاده خواهد کرد.

لازم به ذکر است که اصلی ترین نگرانی واشنگتن در قبال آزادسازی بیجی، هموار شدن مسیر آزادسازی موصل است. این در حالی است که آمریکا در اشغال موصل و تقدیم آن به داعش نقش پشت پرده اساسی و مهمی داشته است.

 

 

کد N990141

وبگردی