آفتاب

مقام‌های آمریکایی: اوباما خروج نیروها از افغانستان را مجددا بررسی می‌کند

مقام‌های آمریکایی: اوباما خروج نیروها از افغانستان را مجددا بررسی می‌کند

با توجه به اینکه فشارها بر کاخ سفید برای کاهش و یا توقف کلی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان افزایش یافته، برخی از مقام‌های ارشد می‌گویند که رئیس‌جمهوری آمریکا برای نگه‌داشتن نیروهای کافی در این کشور با هدف مقابله با شبه‌نظامیان داعش یا القاعده بیش از پیش تمایل دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، برای باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا باقی گذاشتن نیم بیشتر نیروها در افغانستان برای حفاظت از سفارت واشنگتن در کابل در سال آتی میلادی به معنای کنار گذاشتن برنامه‌اش در بازگرداندن تقریبا تمامی نیروهای آمریکایی به خانه پیش از پایان ریاست جمهوری‌اش است. گرچه وی گفته که جنگ آمریکا در افغانستان رو به پایان است، اما اقدامات تهاجمی اخیر طالبان در این کشور باعث نگرانی پنتاگون شده است و بسیاری در کنگره آمریکا و بسیاری دیگر در نهادهای امنیت ملی این کشور بر این باورند که ماندن نیروهای آمریکایی در افغانستان امری ضروری و حساس است.

تحرکات اخیر طالبان در قندوز و سایر نقاط افغانستان، کاخ سفید را بر آن داشته که باید خروج نیروهایش را از این کشور بار دیگر بررسی کند. با این حال، افرادی که به دنبال تمدید حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از 2017 هستند، دوست دارند تا آمریکا و ناتو دست‌کم دو تا سه پایگاه خود را که از آنجا پهپادهایش را هدایت می‌کند، در این کشور داشته باشد.

در حال حاضر گزینه موجود پیشنهاد ژنرال مارتین دمپسی، رییس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا در افغانستان مبنی بر باقی گذاشتن 3000 تا 5000 نیرو برای مقابله با اقدامات تروریستی در افغانستان است.

یکی از مقام‌های مسئول دولت واشنگتن گفت:‌ پنتاگون همچنین گزینه‌های دیگری را مبنی بر استقرار 1000 نیرو در سفارت آمریکا در کابل که کارش حفاظت از دیپلمات‌هاست، مطرح کرده است.

با این حال، اوباما و مشاوران نزدیکش همچنان نسبت به مساله توانایی ارتش آمریکا در تعلیم و مشاوره به نیروهای افغان برای مقابله با تروریسم تردید دارند. ایجاد ارتش و پلیس توانمند برای افغانستان هدف اصلی دولت آمریکا و ناتو در پنج سال گذشته بوده است و آمریکا تاکنون بیش از 65 میلیارد دلار برای این برنامه هزینه کرده است.

این مقام مسئول دولت آمریکا همچنین اعلام کرد، اوباما در حال بررسی جلوگیری از وقوع حملات مشابه به بیمارستان سازمان ملل است که برای آن خودش شخصا عذرخواهی کرد و می‌خواهد هر کدام از ماموریت‌ها پس از سال آتی میلادی حدالامکان محدود شود.

اندیشکده شورای آتلانتیک امروز (چهارشنبه) در مطلبی عنوان کرد: سطح و حضور نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان به همراه ارزیابی‌های اطلاعاتی باید در همین سطح باقی بماند.

محوریت اصلی این مطلب بر ضرورت تداوم همکاری و کمک به نیروهای افغان و دولت این کشور است اما مولفه اصلی آن فهرستی از بیش از 20 مقام ارشد دولت آمریکا چه دموکرات‌ها و چه جمهوری‌خواهان است که آن را امضا کرده‌اند و می‌توان به مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا،‌ استفان هادلی، مشاور امنیت ملی دوران جورج بوش پسر، چاک هاگل و لئون پانه‌تا، وزرای سابق دفاع و چهار تن از سفیران سابق آمریکا در افغانستان اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N990115

وبگردی