آفتاب

ترک مجلس توسط نمایندگان پاکستان دراعتراض به آمار نادرست حادثه منا

ترک مجلس توسط نمایندگان پاکستان دراعتراض به آمار نادرست حادثه منا

برخی نمایندگان سنای پاکستان به نشانه اعتراض به پاسخ غیر شفاف وزیر امور دینی این کشور در مورد وضعیت مفقود شدگان این کشور در حادثه منا مجلس را ترک کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «سچ تایمز»، مجلس سنای پاکستان  برای پاسخگویی دولت به مجلس در مورد آمار جان باختگان و وضعیت دقیق مفقود شدگان حادثه منا تشکیل شد.

در جریان این پرسش و پاسخ، «سردار محمد یوسف» وزیر امور دینی پاکستان در جواب سوال «رضا ربانی» رئیس مجلس سنای پاکستان در مورد وضعیت دقیق مفقودشدگان فاجعه منا، پاسخ امیدوارکننده ای نداد.

به گفته «سردار یوسف» تعداد قربانیان پاکستانی حادثه منا ۹۹ نفر هستند و سران عربستان سعودی نیز با انتشار نام  و اطلاعات، ۲۹ نفر از آنها را در عربستان دفن کرده است.

وی افزود که ۱۸ نفر از حجاج پاکستانی در این حادثه مفقود هستند و دو نفر از آنها در بیمارستان عربستان سعودی تحت درمانند.

اما « فرحت الله بابر» یکی از نمایندگان مجلس و عضو «حزب مردم» ضمن اعتراض به بیانات وی اعلام کرد: دولت  ضمن تلاش برای مخفی نگه داشتن آمار و اطلاعات مربوطه از دادن اطلاعات دقیق به مردم امتناع می کند.

«محسن عزیز خان» دیگر نماینده مجلس و عضو «حزب عدالت» پاکستان از دولت به خاطرفراهم نکردن شرایط مناسب برای خانوداگان جان باختگان و مفقودشدگان برای پیگیری وضعیت اعضای خانواده شان انتقاد کرد.

«رضا ربانی» رئیس مجلس سنا بیان داشت که اگر دولت های پاکستان و عربستان سعودی در این باره اقدامات موفقیت آمیزی انجام ندهند تمام مفقودشدگان این حادثه به دست فراموشی سپرده می شوند.

«سردار یوسف» در پاسخ گفته بود که دولت عربستان تحقیقات لازم در جریان حادثه منا  را انجام خواهد داد و به کسی اجازه دخالت در امور حج را نخواهد داد.

نمایندگان مجلس نیز سخنان «سردار یوسف» را نامطمئن و غیر شفاف دانستند و در اعتراض مجلس را ترک گفتند.

 لازم به ذکر است که دولت پاکستان تاکنون هیچ گونه واکنش اعتراضی به دولت عربستان در خصوص فاجعه منا نشان نداده و اعلام کرده که به هر آنچه دولت عربستان در این زمینه اعلام و اطلاع رسانی کند، اطمینان دارد.

همچنین دولت پاکستان در خصوص فاجعه منا به رسانه‌های این کشور هشدار داده‌ که باید در این زمینه سکوت کنند.

برخی رسانه‌ها ی خارجی تعداد واقعی قربانیان پاکستانی فاجعه منا را ۳۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

پیشتر نیز برخی برخی نمایندگان پاکستان نسبت به عملکرد دولت در خصوص پیگیری وضعیت حجاج این کشور و عدم اعتراض به سعودیها انتقاد کرده بودند.

کد N989804

وبگردی