آفتاب

حق پناه: انفجارهای آنکارا قطعا بر روندهای انتخاباتی ترکیه تاثیر می‌گذارد

حق پناه: انفجارهای آنکارا قطعا بر روندهای انتخاباتی ترکیه تاثیر می‌گذارد

دکتر جعفر حق پناه استاد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران در گفتگو با خبرآنلاین ابعاد و زوایای حادثه هولناک آنکارا را مورد بررسی قرار داد.

محمد اکبری - انفجار هولناک در آنکارای ترکیه سر و صدای زیادی به همراه داشت گروه های مختلف سیاسی این کشور دیگری را به دست داشتن در این حادثه محکوم می کنند. اما هنوز هیچ کس نمی داند دقیقا این فاجعه توسط کدام گروه طرح ریزی و پیاده شده است. اما شاید تاثیر گذاری این اتفاق بر روند انتخاباتی پارلمانی آتی ترکیه قابل انکار نباشد. در همین رابطه با جعفر حق پناه گفتگویی انجام دادیم و از او در خصوص ابعاد و زوایاهای پنهان و آشکار این اتفاق دردناک پرسیدیم. این استاد دانشگاه با اشاره به ابهامات موجود در این حادثه می گوید: واقعیت این است که این انفجار از نظر شکلی شباهت های زیادی با انفجاری دارد که در ماه آگوست رخ داد. هر دو حادثه در میان تجمع گسترده مردم رخ داد و هر دو هم اهدافی کور داشت و تا اندازه زیادی می توان این دو اتفاق را با یک ریشه یکسان ارزیابی کرد. ضمن اینکه انفجار قبلی پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه به وقوع پیوست و این بار هم در آستانه انتخابات تکراری پارلمانی دوباره چنین فاجعه ای رخ داده است. 

دکتر حق پناه همچنین با اشاره به تاثیر گذاری این حادثه در نتیجه انتخابات پارلمانی ترکیه اشاره کرد: واقعیت این است ابهامات زیادی در این پرونده وجود دارد ولی طبیعتا این حادثه بر روند انتخابات تاثیر خواهد گذاشت چرا که افکار عمومی با رصد و تحلیل میزان کشته ها و حادثه دیدگان خود را به سمت یکی از جریان ها نزدیک تر احساس خواهد کرد. ضمن اینکه این اتفاق و حوادثی از این دست می توانند به شدت روی آرای سرگردان تاثیر بگذارند. چرا که طرفداران گروه ها و جریان های سیاسی تا حالا جریانی که می خواهند به آن رای دهند را انتخاب کرده است ولی این آرای سرگردان است که هنوز تکلیفش مشخص نشده و اتفاقا همین آرا می تواند سرنوشت دولت آتی ترکیه را تعیین کند. 

استاد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به سناریوهای مختلف این حادثه می افزاید: «مخالفان دولت استدلال می کنند، حزب حاکم با این کار می خواهد ناامنی ایجاد کند و سپس با مدیریت خود این ناامنی را بر طرف کند و خود را ناجی و آرامش دهنده اوضاع معرفی کند. از سوی دیگر گروه های مخالف همچنین بر این باورند این اتفاق با هر سناریویی که رخ داده باشد توانایی دولت در تامین امنیت را زیر سوال می برد. حامیان دولت هم اتفاقا از این سناریو استفاده می کنند و معتقدند مخالفان با این اقدامات می خواهند دولت را ضعیف نشان دهند که نمی تواند امنیت شهروندانش را تامین کند. به ویژه که عمده این حملات روی کردها و گروه های چپ متمرکز بوده است. سومین وجه این اتفاق هم احتمال دست داشتن جریانی خارجی از داعش گرفته تا اسرائيل طرح شده است و برخی از احتمال نقش آفرینی آنها سخن گفته است. البته باید توجه داشته باشیم که این نقش آفرینی خارجی لزوما بنا نیست با سازماندهی گسترده و سطح بالا باشد و بعضا خود مختاری ها و کارهای سرخود از سوی رده های میانی و پایینی هم می تواند چنین فاجعه ای را به بار آورد. 

آقای حق پناه در ادامه اشاره می کند: به هر ترتیب موضوع این است که هدف همه فاجعه تاثیرگذاری بر انتخابات نوامبر جاری است و گروه های مختلف سیاسی ترکیه تمام تلاش خود را برای جذب آرا انجام می دهند. به ویژه که به یاد داشته باشیم هر کدام از احزاب رای نسبتا ثابت و مشخصی دارند اما توده عظیمی از مردم رایشان ثابت و قطعی نیست و ممکن است در شرایطی به سمت حزبی دیگر میل پیدا کنند و طبیعتا در شرایطی که آرای خاموش و سرگردان زیادی دارید چنین اتفاقاتی بر این ساز و کار تاثیر ویژه ای می گذارد. 

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به صحبت های صلاح الدین دمیر تاش افزود: طبیعی است که این رهبر جوان کردی هم تلاش کند توپ را در زمین اردوغان و دولت ترکیه بیندازد و به نوعی از جریان کردی رفع اتهام کند چرا که متهم ردیف اول خشونت در ترکیه کردها و جریان های خشونت طلب کردی بوده اند اما حالا آقای دمیر تاش به استقبال ماجرا رفته است تا افکار عمومی و رسانه ها را به این سمت رهنمون سازد که مسئولیت این فاجعه با دولت و حزب عدالت و توسعه بوده است. 

دکتر جعفر حق پناه در پایان گفتگو با خبرآنلاین ضمن اشاره به ابهامات و پرسش های کلیدی که بر سر این ماجرا وجود دارد ادامه داد: «این ماجرا همچنان هم با تردیدهای جدی رو به روست و شواهد و قرائن به اندازه ای کافی نیستند که بتوانیم با صراحت در این رابطه اظهار نظر کنیم و یکی از بازیگران را مسئول این اتفاق بدانیم. چه بسا که این فاجعه کار هیچ یک از گروه های سیاسی داخلی ترکیه نباشد و همانطور که اشاره کردم داعش و دیگر گروه های تروریستی که در سوریه و عراق می جنگند مسئولیت این امر را عهده دار باشند. اما به هر ترتیب مقصر هر که باشد این اتفاق بر روندهای انتخاباتی ترکیه اثر گذار خواهد بود و با مشخص شدن هر چه بیشتر اسناد و اخبار از پشت پرده این انفجار شاهد نقش آفرینی بیشتر آرای سرگردان خواهیم بود و آنها با استناد به اطلاعات منتشر شده تصمیم خود را برای حرکت به سمت یکی از احزاب موجود خواهند گرفت. 

49308

کد N989704

وبگردی