آفتاب
رئیس جامعة‎المصطفی(ص):

نظام آموزشی تکفیر مورد حمایت غرب است

نظام آموزشی تکفیر مورد حمایت غرب است

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه گفت: نظام آموزشی که با ترویج اندیشه تکفیر، ترور و ارعاب در جوامع بشری، ثمره‌ای جز ظهور گروه‌های تندرو و تکفیری از جمله داعش ندارد، مورد حمایت غرب است.

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه گفت: نظام آموزشی که با ترویج اندیشه تکفیر، ترور و ارعاب در جوامع بشری، ثمره‌ای جز ظهور گروه‌های تندرو و تکفیری از جمله داعش ندارد، مورد حمایت غرب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در دیدار با جوانشیر آخوندوف سفیر جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران، از منطق دوگانه سیاست مداران غربی در برخورد با تروریسم و افراط انتقاد کرد.

وی گفت: همواره در دیدار با سفرای غربی تاکید کرده‌ایم که چرا نظام آموزشی که ثمره ای جز ظهور گروه‌های تندرو و تکفیری از جمله داعش ندارد، مورد حمایت غرب قرار می‌گیرد.

اعرافی گفت: بخش مهمی از مشکلات امروز جهان اسلام و تندروی‌های مشاهده شده در جوامع اسلامی، به ضعف در نگاه عقلی و فلسفی برمی‌گردد، چرا که اگر کسی به دور از نگاه عقلی، تنها نگاه نقلی را مورد توجه قرار دهد، وارد وادی افراط و تندروی‌های مذهبی خواهد شد.

وی با بیان این‌که «حوزه‌های علمیه از دیرباز بر تربیت عالمان شیعی و اهل سنت توجه کرده است» اظهار کرد: این مهم در راستای وحدت و همبستگی کلی امت اسلام شکل گرفته است، تا مسلمانان در دام تندروی‌های مذهبی نیفتند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برخورداری از نگاه عمیق عقلی، فلسفی و تاکید بر اجتهاد پویا و متناسب با زمان را از مهمترین ویژگی‌های حوزه‌های شیعی عنوان کرد.

وی با اشاره به خطرهای تهدیدی دنیای اسلام در عصر کنونی، یادآور شد: تندروی و افراط های منطقه‌ای آسیب‌های بزرگی را می‌تواند در منطقه ایجاد کند.

اعرافی با تاکید بر مراقبت تمام کشورهای منطقه از توطئه‌ها و دسیسه‌های استکباری غرب، خاطرنشان کرد: اگر تنها چند کشور منطقه، با یکدیگر پیمان اقتصادی یکپارچه‌ای ببندند، انقلاب بزرگ اقتصادی در دنیا روی خواهد داد.

وی با بیان این‌که «دولت‌ها را باید به سمت همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه در حوزه اقتصاد ترغیب کنیم» ابراز امیدواری کرد: همواره ارتباط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در مسیر رشد و ارتقا قرار گرفته و مبادلات تجاری و اقتصادی این دو کشور گسترش یابد.

وی با تاکید بر این‌که «در میان طلاب و دانش پژوهان آذربایجانی المصطفی همراهی و همدلی خوبی وجود دارد» گفت: جامعةالمصطفی همواره دانش پژوهان را به برخورداری از منطق عقلی، تعامل درست و رعایت مصالح ملی کشورها سفارش می‌کند.

امام جمعه موقت قم با بیان این‌که «تبلیغ معارف ناب الهی را باید با نگاهی منطقی و دور از تعصبات قومی و مذهبی ارائه کرد» اظهار کرد: المصطفی راه اندازی دوره‌های گوناگون آموزشی، تنوع رشته‌ای در حوزه‌های عقلی، ادیان و مذاهب، فقه و حدیث، فلسفه و علوم اجتماعی را در دستور کار خویش قرار داده است.

اعرافی ضمن اشاره به گسترش تنوع رشته‌ای طلاب و دانش پژوهان آذربایجانی، تصریح کرد: در سالیان اخیر دانش پژوهان آذری از رشد کیفی بسیار خوبی برخوردار شدند، چرا که ارزیابی‌های صورت گرفته، ارتقای علمی متناسبی را از لحاظ سطح و مراحل تحصیل نشان می‌دهد.

انتهای پیام

کد N989626

وبگردی