آفتاب

نمایندگان چه تغییراتی در قانون انتخابات مجلس دادند

نمایندگان چه تغییراتی در قانون انتخابات مجلس دادند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز خود، جزئیات طرحی 16 ماده‌ای را بررسی کردند تا طی آن برخی از مواد قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را اصلاح کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طی بررسی این طرح که بیشترین وقت امروز مجلس را به خود اختصاص داد، نمایندگان تا پایان بند 6 را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

تعیین شرایط دو مرحله‌ای شدن انتخابات و رد رفع محدودیت شرایط سنی از جمله مهم‌ترین مواردی بود که نمایندگان در مذاکرات خود به آنها رای دادند.

نمایندگان مجلس در بخش دیگری از بررسی این طرح، شروط دو مرحله‌ای شدن انتخابات را تعیین کردند. بر این اساس اگر در مرحله اول انتخابات یک یا چند نفر از نامزدها یک پنجم آراء را کسب نکردند انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد و از بین نامزدهایی که 20 درصد آراء را به دست نیاورده‌اند به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از میان کسانی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشتند برای شرکت در مرحله دوم انتخاب می‌شوند. رای‌دهندگان مرحله اول نیز در مرحله دوم تنها می‌توانند از همان حوزه انتخابیه در انتخابات شرکت کنند.

بر اساس تبصره یک این ماده، اگر تعداد نامزدهای باقیمانده مساوی یا کمتر از نمایندگان مورد نیاز باشد انتخابات مرحله دوم انجام نخواهد شد و نامزدی که حداقل یک پنجم مجموع آراء را کسب کرده باشد به مجلس راه خواهد یافت.

همچنین بر مبنای سایر تبصره‌های این ماده، هیچ داوطلبی نمی‌تواند در دو حوزه انتخابیه کاندید شود.

از دیگر مواردی که نمایندگان به آن اشاره داشتند، بحث برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک بود که نمایندگان به امنیت آن اشکالاتی وارد کردند. تامین امکانات اولیه برای فراهم کردن امکان رای‌گیری الکترونیکی هم از دیگر مواردی بودند که نمایندگان به آن اشاره کردند با این وجود نمایندگان، انتخابات الکترونیک را تایید کردند و به این امر رای دادند که در اینگونه از انتخابات ملاک اخذ رای از نمایندگان، احراز عدم ثبت رای در سامانه انتخاباتی پیش از مراجعه فرد به حوزه انتخابیه است و در این خصوص عدم درج در شناسنامه ملاک نیست.

پس از بررسی این مواد، محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان پیشنهاد داد که با توجه به اینکه این طرح قابلیت بررسی ندارد، مسکوت ماندن آن به رای گذاشته شود.

او گفت: یکی از مباحث مربوط به همزمانی انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی است و در این راستا با توجه به مطرح شدن انتخابات الکترونیک نیازمند بودیم که دولت در قالب یک لایحه یا ماده واحده آن را ارائه کند چرا که طرح قابلیت بررسی ندارد.

ابوترابی‌فرد که ریاست مجلس را بر عهده داشت این پیشنهاد را به رای گذاشت اما نمایندگان با آن موافقت نکردند.

شرایط سنی برای شرکت در انتخابات مجلس 75 سال است.

برخی از نمایندگان پیشنهاد برداشته شدن این محدودیت سنی را مطرح کردند تا با توجه به کهنسال شدن جمعیت کشور بتوان از ظرفیت این قشر سنی نیز استفاده کرد اما نمایندگان مخالف با این استدلال که نمایندگی مجلس به حداقلی از توانمندی جسمانی نیاز دارد این پیشنهاد را رد کردند.

از دیگر مواردی که نمایندگان با آن مخالفت کردند حضور افراد نابینا در انتخابات بود.

رسایی در جریان موافقت با این پیشنهاد، انتقاداتی را به حاشیه‌های جلسه روز گذشته مجلس مطرح کرد و گفت:‌ چه بهتر که فردی نابینا باشد و کارهای غیرقانونی که رییس مجلس انجام می‌دهد را نبیند.

با این حال دهقان عضو هیات رییسه مجلس بر بار مالی این ماده و لزوم چاپ قوانین، طرح‌ها و لوایح مجلس با خط بریل تاکید کرد و آن را خلاف اصل 75 عنوان کرد.

این ماده از طرح هم رای نیاورد تا همچنان نمایندگان با محدودیت سنی و برخوردار از نعمت بینایی وارد مجلس شوند.

نمایندگان در ادامه پس از بررسی پیشنهادات مربوط به ماده دیگری از این طرح که بر اساس آن تمامی مقامات دارای عنوان هم‌طراز قوه مجریه ملزم شده بودند حداقل یک ماه قبل از ثبت‌نام در انتخابات دوره دهم مجلس استعفا دهند را رد کردند.

به گزارش ایسنا، مجلس بعد از بررسی این ماده و مخالفت با آن وارد نطق‌های میان دستور شد و ادامه بررسی اصلاحات نمایندگان بر قانون انتخابات به بعد از تعطیلات یک هفته‌ای مجلس موکول شود.

انتهای پیام

کد N989616

وبگردی