آفتاب

اردوغان: منشأ بمبگذاری‌های آنکارا در سوریه است

اردوغان: منشأ بمبگذاری‌های آنکارا در سوریه است

رئیس جمهور ترکیه گفت،‌ آنکارا اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد شبه‌نظامیانی که منشأ در سوریه دارند برای انجام حمله در ترکیه برنامه ریزی کرده بودند و مقام‌های این کشور در تحقیقات درباره حملات مرگبار روز شنبه علیه یک تجمع صلح‌طلبان در شهر آنکارا هیچ گروهی را کنار نگذاشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهور ترکیه در سخنانی در یک کنفرانس خبری مشترک به همراه رئیس جمهور فنلاند برای نخستین بار اذعان کرد که برخی "ناامنی‌ها" پیش از بمب‌گذاری‌های روز شنبه که باعث کشته شدن دست کم 97 تن در آنکارا شد از جانب دولت رخ داده اما تاکید کرد ابعاد "اشتباه‌" بعد از اتمام تحقیقات مشخص خواهد شد.

اردوغان همچنین درخواست احزاب اپوزیسیون برای استعفای برخی مقامات دولت را رد کرد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: اطلاعاتی درباره تدارکات انجام شده از سوی تروریست‌هایی که وارد کشور ما می‌شوند و دست به اقدامات گوناگون می‌زنند به دست آمده است و منشأ آنها در سوریه است.

وی همچنین اظهارات حزب حامی کردهای ترکیه که گفته بود ممکن است دولت این کشور در حملات روز شنبه علیه مخالفان چپگرا و فعالان کرد در آنکارا دست داشته است را رد کرد و گفت که این اتهامات برپایه مهملات هستند.

این در حالی است که احمد داوود اوغلو،‌ نخست وزیر ترکیه گفته است که گروه تروریستی داعش مظنون شماره یک در تحقیقات درباره حملات روز شنبه است. هنوز هیچ کس مسئولیت این حملات آنکارا را به عهده نگرفته است.

اوایل روز سه شنبه نیز مقام‌های ترکیه تجمع و راهپیمایی اعتراضی برخی اتحادیه‌های تجاری و گروه‌های فعال مدنی که دوستانشان را در حملات تروریستی آنکارا از دست دادند، ممنوع کردند اما صد‌ها تن این ممنوعیت را به چالش کشیده و در شهر استانبول تجمع اعتراضی برپا کردند.

مقام‌های ترکیه در تحقیقات درباره این حملات تروریستی نیز همچون حملات سابق محرمانگی را حفظ کرده و حتی دسترسی وکلای مدافع به اطلاعات را محدود کرده‌اند.

دولت ترکیه همچنین انتشار تصاویری از زمان بعد از حملات را ممنوع کرده است.

جوانترین قربانی حملات آنکارا دختر 9 ساله‌ای به نام ویسل آتیلگان بوده که به همراه پدرش در نزدیکی ایستگاه قطار این شهر کشته و جسدش نیز روز دوشنبه در مراسمی در مدرسه‌اش دفن شد.

انتهای پیام

کد N989419

وبگردی