آفتاب

اعتراض حقوق‌بشری‌ها به وضعیت وخیم پناهجویان در جمهوری چک

اعتراض حقوق‌بشری‌ها به وضعیت وخیم پناهجویان در جمهوری چک

یکی از مقام‌های حقوق بشری در جمهوری چک گفت، شرایط در مرکز بازداشت محلی آوارگان و پناهجویان به‌ویژه برای کودکان بدتر از زندان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنا ساباتوآ، یکی از مقام‌های گروه حقوق بشری در جمهوری چک و مسئول نظارت بر فعالیت‌های دولت گفت: «ما درباره این تاسیسات قدیمی نظامی که در حال حاضر محل نگهداری آوارگان و پناهجویان از سایر کشورهاست،‌ با دولت چک در حال گفت‌وگو هستیم. وضعیت آوارگان در این کمپ بدتر از زندان است.»

وی در وب‌سایت خود نوشت: «حقیقت این است که صدها کودک در میان سایر آوارگان و پناهجویان در این اردوگاه نگهداری می‌شوند و در وضعیت بسیار بدی قرار دارند. این وضعیت برای کشور متمدنی همانند جمهوری چک قابل تصور نیست و باید به آن رسیدگی شود.»

دفتر این مقام مسئول رسیدگی به امور حقوق بشری در جمهوری چک اعلام کرد، آوارگان در مقابل چشم کودکان از محل اقامتشان و با دستان دستبندزده خارج شده و در پشت سیم خاردارهایی که به حصار چهار متری متصل است، بسته می‌شوند.

در ادامه این بیانیه آمده است:‌ «عصر هر روز پلیس با زور خارجی‌ها را از اتاق‌هایشان بیرون می‌کشد تا شمارش کند. اگر کودکان در خواب باشند،‌ والدین باید آنها را بیدار کنند و در صف قرار دهند.»

وزارت کشور جمهوری چک که گرداننده این محل است، می‌گوید که در حال بررسی شرایط و بهبود آن است. سخنگوی وزارت کشور جمهوری چک در این باره گفت:‌ «ما به شرایط استاندارد برای رسیدگی به امور این آوارگان و پناهجویان واقفیم حتی حالا که تعداد آنها در این مرکز از حد انتظار بسیار زیادتر است.»

یکی از چهار مراکز بازداشت پناهجویان در جمهوری چک میزبان 400 بزرگسال و 100 کودک است که 80 تن از بزرگسالان آن روز دوشنبه به یک مرکز جدید منتقل شدند. برخلاف اتریش و مجارستان، جمهوری چک تاکنون تعداد کمی از مهاجران را که به دنبال رسیدن به آلمان و سایر کشورهای غرب اروپا هستند، در خود جای داده است. دولت پراگ از اول نوامبر سال جاری میلادی قرار است 70 گارد زندان را در این مراکز بازداشت مستقر کند تا به کمک نیروهای پلیس در این مراکز بپردازند.

انتهای پیام

کد N989356

وبگردی