آفتاب

وزیر خارجه سعودی: موضع ریاض درباره اسد تغییر نکرده است/دیدار ملک سلمان و نخست‌وزیر فرانسه

وزیر خارجه سعودی: موضع ریاض درباره اسد تغییر نکرده است/دیدار ملک سلمان و نخست‌وزیر فرانسه

وزیر خارجه عربستان اظهار داشت که موضع ریاض در قبال سرنوشت رئیس‌جمهور سوریه هیچ تغییری نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانسی مطبوعاتی مشترک با لوران فابیوس، همتای فرانسوی خود در ریاض گفت: در حال حاضر مشورت‌ها و گفت‌وگوهایی با آمریکا و کشورهای دوست درباره حل بحران سوریه صورت گرفته است. ما همان‌طور که گفتیم دو گزینه بیشتر برای حل بحران سوریه وجود ندارد یکی گزینه سیاسی و دیگری گزینه نظامی و هر دو این گزینه‌ها شامل حضور بشار اسد نخواهد بود.

وی افزود: راهکار سیاسی بحران سوریه در تشکیل شورای انتقالی نهفته است که مدیریت اقدامات در سوریه را بر عهده گرفته و نهادهای مدنی و نظامی را حفظ کند. همچنین قانون اساسی جدیدی را تدوین کرده و کشور را برای برگزاری انتخابات آماده کند. این راه‌حل سیاسی شامل اسد نمی‌شود اما درباره راهکار نظامی باید بگویم که مخالفان در سوریه وارد جنگ‌هایی علیه نظام اسد شده و من به شخصه در اینکه این جنگ‌ها چگونه به پایان خواهد رسید، تردیدی ندارم.

الجبیر مدعی شد: اسد دلیل تمامی مشکلات سوریه است. اسد هزاران تن را کشته و میلیون‌ها سوری را آواره کرده و تمامی کشورش را به نابودی کشانده است. اسد هیچ آینده‌ای در این کشور ندارد و موضع عربستان در قبال وی تغییری نکرده است.

وی گفت: عربستان تلاش می‌کند تا روسیه هم‌پیمان قوی دولت سوریه را قانع کند که هرگونه راه‌حل سیاسی بحران سوریه باید شامل برکناری اسد باشد.

الجبیر تاکید کرد: موضع ما در حمایت از مخالفان سوریه همچنان ثابت است و ما از تمامی جهان می‌خواهیم از برادرانمان در سوریه حمایت کنند. روزی خواهد آمد که ما ببینیم سوریه بدون بشار اسد به ثبات و امنیت رسیده است.

وی همچنین درباره یمن مدعی شد: هدف از عملیات نظامی در یمن آزادسازی این کشور و پاسخ دادن به تجاوزات و دشمنی‌ها علیه عربستان است. ما با نهادهای بشردوستانه بین‌المللی برای امدادرسانی به یمنی‌ها همکاری می‌کنیم. روند سیاسی در یمن بهترین گزینه است اما حوثی‌ها و علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن همان کسانی هستند که جنگ را انتخاب کردند و پایان این جنگ نیز برعهده آنهاست.

وی اظهارات علی عبدالله صالح درباره عدم حضور ایرانی‌ها در یمن را تکذیب و اعلام کرد که این اظهارات واقعیت ندارد. ایرانی‌ها در یمن حضور دارند و با سلاح و کارشناس از حوثی‌ها حمایت می‌کنند. کسی که چنین اظهاراتی را ایراد می‌کند مانند این است که بگوید آفتاب از شرق طلوع نمی‌کند.

همچنین ملک سلمان، پادشاه عربستان عصر سه‌شنبه در دیدار با مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه روابط دو جانبه و راه‌های تحکیم همکاری در تمامی زمینه‌ها و نیز آخرین تحولات خاورمیانه را بررسی کرد.

در همین راستا عربستان و فرانسه روز سه‌شنبه چهار توافقنامه همکاری دو جانبه را با حضور محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و مانوئل والس و چند تن دیگر از مسوولان عربستانی امضا کردند.

انتهای پیام

کد N989166

وبگردی