آفتاب
در گفت‌وگوی ایسنا با معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر:

مکانیسم‌های حمایتی از معتادان بهبودیافته اجتماعی اعلام شد

مکانیسم‌های حمایتی از معتادان بهبودیافته اجتماعی اعلام شد

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مکانیسم‌های حمایتی از معتادان بهبود یافته را طراحی و آیین نامه مربوط را تحت عنوان "حرفه آموزی و اشتغال بهبود یافتگان اجتماعی" تدوین کرده‌ایم گفت: بر این اساس معتادانی که بین شش ماه تا یک سال سابقه پاکی داشته باشند به کارآفرینان معرفی می‌شوند.

پرویز افشار در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در توضیح جزئیات برنامه "صیانت" که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرا می‌شود اظهار کرد: به شدت در حال کار بر روی این برنامه هستیم. برنامه صیانت مشتمل بر چند بخش است که یک بخش آن حرفه آموزی معتادان بهبود یافته است.

وی افزود: در تلاشیم در قالب این طرح مهارتی را به این افراد بیاموزیم و در آنها نهادینه کنیم تا از مهارت درجه 3 به مهارت درجه 2 و ترجیحا به مهارت درجه یک دست یابند و از این طریق صاحب شغل و پیشه شوند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در این صورت افراد برای ورود به بازار کار آماده می‌شوند عنوان کرد: متاسفانه یک نگاه اجتماعی منفی بر جامعه حاکم است و معتادان بهبود یافته را به راحتی برای کار نمی‌پذیرند، آنها را طرد می‌کنند و معتقدند اگر فرد بهبود یافته معتاد وارد سیستم کاری آنها شود ممکن است سرقت کند، مجدد مواد مخدر مصرف، دیگران را آلوده کند و یا غیره.

افشار ادامه داد: در همین راستا مکانیسم‌های حمایتی را طراحی و آیین نامه مربوط را تحت عنوان "حرفه آموزی و اشتغال بهبود یافتگان اجتماعی" تدوین کرده‌ایم. بر این اساس معتادانی که بین شش ماه تا یک سال سابقه پاکی داشته باشند به کارآفرینان معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به تشکیل بانک اطلاعاتی از کارآفرینانی که این افراد را می‌پذیرند گفت: معتادان دوره دیده و مهارت یافته را با نامه مکتوب به کارآفرینان معرفی می‌کنیم. کارفرما موظف است حداقل حقوق طبق قانون کار را بپردازد، بیمه شان کند و این فرصت شغلی را حداقل تا سه سال برای آنها تضمین کند.

افشار افزود: اگر کارفرما این اقدامات را انجام دهد برای هرنفر تا سقف 10 میلیون تومان وام بدون بهره به او پرداخت می‌کنیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه این کار از سال 93 آغاز شده است عنوان کرد: هدف گذاری ما برای سال 93 جذب 1000 نفر به بازار کار بود، اما در نهایت برای 350 نفر شغل پایدار و مستمر ایجاد شد. برخی افراد هم لغزش داشتند و کار را رها کردند و رفتند.

افشار افزود: در سال 94 برای ایجاد فرصت شغلی برای سه هزار نفر هدف گذاری کرده‌ایم.

انتهای پیام

کد N989136

وبگردی