آفتاب

ابراز امیدواری بان کی مون از پیشرفت توافق سیاسی مینسک-2

ابراز امیدواری بان کی مون از پیشرفت توافق سیاسی مینسک-2

دبیرکل سازمان ملل امیدواری خود را بابت آتش‌بس در دونباس (شرق اوکراین) ابراز داشته و اعلام کرد که این اقدام می‌تواند در پی پیشرفت تحقق توافقات سیاسی مینسک از جمله تمرکززدایی قدرت در اوکراین باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، دفتر سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای پس از دیدار وی با پاول کیلینکین، وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد: دبیرکل سازمان ملل از نشست دوم اکتبر رهبران نورماندی در پاریس استقبال کرده و امیدواری خود را بابت آتش بس و خروج اخیر تسلیحات و تجهیزات نظامی توسط دو طرف درگیر در اوکراین ابراز داشته و اعلام کرده که این اقدام به واسطه پیشرفت در روند سیاسی، اوضاع امنیتی و بشردوستانه به دلیل تحقق توافق مینسک به دست آمده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: بان کی مون و وزیر امور خارجه اوکراین به تبادل دیدگاه‌ها درباره ضرورت دستیابی بی‌قید و شرط به کمک‌های بشردوستانه و آزادی اقدامات در شرق اوکراین و همچنین همکاری با هیات نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل در این کشور پرداختند.

وزیر امور خارجه اوکراین اوایل روز سه شنبه به ایتارتاس گفت که توافق آتش بس توسط بسیاری از اعضا در دونباس نظارت می‌شود اما اوضاع همچنان در منطقه ناآرام است.

این مقام مسئول دولت اوکراین همچنین اعلام کرد که نقض آتش بس در منطقه که به صورت گاه گاه اتفاق می‌افتد ممکن است اقدامات برای از میان برداشتن تنش در منطقه را دچار تزلزل کند.

نمایندگان ارشد گروه سه جانبه تماس اوکراین از روسیه، اوکراین و ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا 12 فوریه 2015 بسته 13 بخشی اقدامات برای تحقق توافق سپتامبر 2014 مینسک را به امضا رساندند. این بسته توسط رهبران گروه چهارجانبه موسوم به نورماندی شامل روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین مورد موافقت قرار گرفته است. این بسته موسوم به مینسک 2 به دنبال توافق آتش بس و نظارت آن میان نیروهای دولتی اوکراین و مخالفان جدایی طلب در شرق اوکراین است که از 15 فوریه آغاز شده و باعث خروج تجهیزات و تسلیحات نظامی از منطقه درگیر شده است.

این توافق همچنین خط مشی‌ای را برای سازش با دوام در اوکراین به ویژه برگزاری انتخابات محلی و ایجاد اصلاحات قانون اساسی به منظور ارائه خودمختاری بیشتر به مناطق لوهانسک و دونتسک (دونباس) ارائه می‌کند.

براساس آمارهای سازمان‌ ملل مجموعه تلفات درگیری‌ها در جنوب شرق اوکراین از اواخر سپتامبر به 7883 تن رسیده است. همچنین 17 هزار و 600 تن نیز زخمی و 5 / 1 میلیون نیز بی‌خانمان شده‌اند. همچنین گفتنی است 1 / 1 میلیون تن دیگر نیز در کشورهای همسایه شامل روسیه پناه گرفته‌اند.

انتهای پیام

کد N989115

وبگردی