آفتاب

پیشنهاد تاسیس دادگاه ویژه بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم جنسی صلح‌بانان

پیشنهاد تاسیس دادگاه ویژه بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم جنسی صلح‌بانان

در یک گزارش 400 صفحه‌ای سازمان ملل درخواست شده است، یک دادگاه ویژه بین المللی برای رسیدگی به جرایم جدی انجام گرفته توسط صلح‌بانان این سازمان مانند جرایم جنسی تاسیس شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این درخواست در پی افشای برخی از رسوایی‌های جنسی در میان ماموران "کلاه آبی" حافظ صلح سازمان ملل در آفریقا به خصوص در جمهوری آفریقای مرکزی مطرح شده است.

این گزارش توسط دفتر زنان سازمان ملل در بزرگداشت پانزدمین قطعنامه تاریخی سازمان ملل درباره اهمیت نقش زنان در اجرای امنیت و صلح به صورت عمومی منتشر شده است.

رادهیکا کوماراسوامی یکی از نویسندگان اصلی این گزارش 400 صفحه ای است که در گذشته نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان و درگیری های مسلحانه بوده است.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: سربازان حافظ صلح بر اساس قوانین کنونی تنها می توانند در کشوری که از آن آمده اند محاکمه شوند زیرا این کشورها نمی‌خواهند که سربازانشان در هیچ جای دیگر جهان محاکمه شوند. از طرف دیگر برخی از کشورهایی که این حافظان صلح به آنجا اعزام می شوند، فاقد سیستم قضایی هستند که بتواند ضمانت برگزاری یک دادگاه منصفانه را بدهد.

وی ادامه داد: طرح تاسیس یک دادگاه ویژه بین المللی توسط مقامات سازمان ملل ارائه نشده بلکه به پیشنهاد کارشناسان دانشگاهی و حقوقی مطرح شده است. من نمی‌گویم که تاسیس این دادگاه باعث ایجاد ترس در میان مرتکبان جرایم می شود اما می تواند در این باره کارساز باشد.

بر اساس این گزارش، بهترین گزینه تاسیس یک دادگاه بین المللی بر اساس یک معاهده امضا شده میان دولتها است. این دادگاه می تواند به جرایم سنگین انجام گرفته توسط پرسنل سازمان ملل شامل جرایم جنسی رسیدگی کند.

در حال حاضر تنها سه درصد از پرسنل نظامی که در قالب 16 ماموریت حافظان صلح در سراسر جهان فعالیت می کنند، را زنان تشکیل می دهند که در همین راستا، فومزیل ملامبا انجوکا مدیر اجرایی زنان سازمان ملل گفت: این رقم غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: صلح بانان می توانند نقش الگویی برای دختران و زنان در جامعه بین الملل داشته باشند.

انتظار می رود که سازمان ملل امروز (سه شنبه) مساله صلح، امنیت و زنان را بررسی کند.

انتهای پیام

کد N988874

وبگردی