آفتاب

عفو بین‌الملل گروه‌های کرد سوری را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد

عفو بین‌الملل گروه‌های کرد سوری را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد

عفو بین‌الملل امروز (سه شنبه) نظامیان کرد سوری مورد حمایت ایالات متحده را به ارتکاب جنایات جنگی از طریق بیرون راندن هزاران نفر شهروند غیرکرد و ویران کردن خانه‌های‌شان متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از رویترز، عفو بین الملل مواردی را در بیش از ده روستا در مناطق تحت کنترل کردها مستند کرده است که در آن‌جا ساکنان مناطق مجبور شده‌اند فرار کنند یا خانه‌هایشان توسط واحدهای حمایت از خلق کرد ویران شده است. این گروه کرد مناطقی را در شمال سوریه از داعش پس گرفته بود.

لاما فاکح مشاور ارشد عفو بین الملل در این باره گفت: دولت کرد خودمختار قوانین بشردوستانه سازمان ملل را با انجام حملات که به عنوان جنایت جنگی محسوب می‌شود، نقض کرده است.

ردور خلیل سخنگوی واحدهای حمایت خلق کرد با رد این اتهامات آن را بی اساس خواند.

با این حال عفو بین الملل ابراز داشت سیوان ابراهیم رییس نیروی امنیت داخلی کردها تاکید کرده که جابجایی‌هایی وجود داشته است، اما این جابجایی‌ها برای حفاظت خود شهروندان انجام شده است.

در گزارش 38 صفحه‌ای عفو بین الملل آمده است این جابجایی‌های اجباری افراد غیرکرد پس از تصرف روستاها و در عملی متقابل در برابر کسانی که از داعش حمایت کرده بودند انجام شده است. پیش از این گروه‌های کرد اتهامات را درباره تخلیه عمدی عرب‌ها و ترکمن‌ها در مناطق تحت کنترل خود رد کرده بودند.

انتهای پیام

کد N988806

وبگردی