آفتاب

انتشار عکسی از دوران جوانی ملاعمر توسط طالبان

انتشار عکسی از دوران جوانی ملاعمر توسط طالبان

گروه شبه‌نظامی طالبان افغانستان عکس جدیدی از رهبر پیشین این گروه در دوران جوانی‌اش و زمانی که هنوز چشم راستش را در جنگ از دست نداده بود، منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این عکس ملاعمر، رهبر پیشین طالبان برای نخستین بار در وبسایت رسمی این گروه منتشر و گفته شده که مربوط به سال 1978 است.

یک مقام بلندپایه طالبان یک تصویر اسکن شده واضح تر از ملاعمر را برای خبرگزاری فرانسه فرستاده که او را در دوران جوانی، در حالی که ریش بلند پرپشت داشته، یک عمامه سبز و لباس سنتی افغانها را به تن کرده و مستقیم به دوربین خیره شده، نشان می‌دهد.

این مقام طالبان که عکس را فرستاده، اظهار داشته که این عکس در اصل سیاه و سفید بوده و بعدا به کمک کامپیوتر رنگی شده است.

زندگی و مرگ ملا عمر همچنان در ابهام قرار دارد و عکس جدیدی که از او منتشر شده یکی از دو عکس معتبر او خواهد بود.

مقام طالبان اظهار کرد: این عکس در زمانی که ملاعمر طلبه مدرسه اسلامی در شهر قندهار بود گرفته شده است.

در بیوگرافی رسمی که طالبان درباره ملاعمر منتشر کرده، نوشته شده که او در سال 1960 در خانواده‌ای فقیر در استان قندهار در جنوب افغانستان به دنیا آمد.

همچنین گفته شده که او در دهه 1980 همراه با گروه مجاهدین افغانستان با نیروهای اشغالگر شوروی سابق جنگید و در این جنگ چشم راستش را احتمالا به خاطر اصابت ترکش، از دست داد.

طالبان در برخی روایتهای اغراق آمیز خود گفته که او خودش چشم راستش را که زخمی شده بود،‌ از حدقه در آورده و در برخی روایتهایی که به واقعیت نزدیکتر هستند، گفته شده که چشم راست او پس از آن که در بیمارستانی در پاکستان بستری شد، بیرون آورده شده است.

انتهای پیام

کد N988793

وبگردی