آفتاب

گزارش ایسنا از نشست «به سوی انتفاضه دفاع از موجودیت مسجدالاقصی»

گزارش ایسنا از نشست «به سوی انتفاضه دفاع از موجودیت مسجدالاقصی»

شرکت‌کنندگان در نشست «به سوی انتفاضه دفاع از موجودیت مسجدالاقصی» با اشاره به آغاز انتفاضه سوم در فلسطین،‌ تأکید کردند باید جهان اسلام همراه و همگام این انتفاضه باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست که با همکاری خبرگزاری قدس و جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شده بود، حسین رویوران، رییس کمیسیون سیاسی و امور بین‌الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین با بیان این که در چند سال گذشته صهیونیست‌ها تلاش کردند که ترکیب جمعیت قدس را تغییر دهند، ‌تصریح کرد: در حال حاضر قدس از چهار طرف در محاصره کامل شهرک‌های صهیونیستی است.

او با بیان این که حملات مکرر صهیونیست‌ها در چند وقت اخیر به مسجدالأقصی یک موضوع برنامه‌ریزی شده بوده، خاطرنشان کرد: آن‌ها تصور می‌کردند که مردم قدس منزوی و در محاصره هستند، جهان اسلام نیز درگیر مسائل خود است و اکنون می‌توانند هدف خود را یعنی تصرف مسجدالأقصی را عملیاتی کنند.

رویوران با بیان این که مردم قدس با وجود محدودیت‌ها و فشارهایی که به آن‌ها وارد است به وظیفه خود نسبت به دفاع از مقدسات اسلامی عمل کرده‌اند و مردم کرانه باختری نیز به این قیام پیوسته‌اند، خاطرنشان کرد: البته در جریان این انتفاضه جای چند غایب بزرگ وجود دارد. از یک طرف آوارگان فلسطینی هستند که تاکنون با شروع انتفاضه حرکت جدی انجام نداده‌اند. از دیگر سو از جهان اسلام و جهان عرب نیز واکنش مناسبی در برابر انتفاضه سوم ندیده‌ایم.

وی با بیان این که در حال حاضر برخی کشورهای اسلامی درگیر مسائل خود هستند، ادامه داد: این موضوع در حالی است که باید مسأله فلسطین اولویت اول جهان اسلام باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: واکنش به انتفاضه سوم مردم فلسطین در ایران نیز باید متناسب با سیاست‌های نظام و باورهای اجتماعی مردم باشد و تاکنون واکنش‌ها مناسب نبوده است.

رویوران با بیان این که این انتفاضه یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهاست که موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر یکی از خواسته‌ها در انتفاضه سوم وحدت رهبران فلسطینی است.

این کارشناسن مسائل خاورمیانه با بیان این که جمهوری اسلامی ایران باید برای در اولویت قرار گفتن مسأله فلسطین در جهان اسلام راهبرد داشته باشد،‌ گفت: وقتی جمهوری اسلامی ایران این راهبرد را پیگیری کند این موضوع خود می‌تواند از اختلافات بین جهان اسلام بکاهد و آن‌ها نیز مسأله فلسطین را در اولویت خود قرار دهند.

در ادامه این برنامه حسین شیخ‌الاسلام، مشاور رییس مجلس در امور بین‌الملل با بیان این که انتفاضه سوم آغاز شده در فلسطین یک فرصت طلایی است که یک بار دیگر مسأله فلسطین را به اولویت اول جهان اسلام تبدیل کنیم، افزود: ما احساس ناراحتی می‌کنیم که در حال حاضر اسلحه مسلمانان علیه یکدیگر نشانه رفته است و این اختلافات و وضعیت در جهان اسلام حاکم است.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با بیان این که ایران از هر کشور اسلامی و گروهی که به دنبال حمایت از مردم مظلوم فلسطین و احقاق حقوق آن‌ها باشد استقبال می‌کند، افزود: مقوله‌هایی مانند حضور مردم، مکتب، ایدئولوژی و وحدت رهبران در قضیه فلسطین مهم است و متأسفانه مسأله رهبری در انتفاضه‌های قبلی نیز از ملت فلسطین عقب‌تر بوده است.

شیخ‌الاسلام با بیان این که درگیری‌هایی که اکنون وجود دارد تعیین کننده است و مشخص می‌کند که پیچ تاریخی به کدام سمت می‌پیچد، گفت: کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند باید تکلیف خود را مشخص کنند که به کدام سمت می‌پیچند به سمت مستضعفان یا سمت مستکبران. آن‌ها یا باید در جبهه حق باشند و گرنه در جبهه باطل حضور دارند.

وی با تأکید بر این که هر گروه و کشوری مسأله فلسطین و مسجدالاقصی و حمایت از مردم مظلوم این منطقه برایش در اولویت باشد ما همکاری او را می‌پذیریم، ادامه داد: در حال حاضر فرصتی است که یک رهبری شایسته مسوولیت پیشبرد این انتفاضه و حرکت‌ به وجود آمده را بر عهده بگیرد.

در ادامه این نشست ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، با تأکید بر این که انتفاضه به وجود آمده در فلسطین فرصت مناسبی است که جهان اسلام از درگیری‌های داخلی خود خارج شود و با اولویت قرار دادن مسأله فلسطین وحدت عربی و اسلامی خود را محقق کند،‌ گفت: متأسفانه از زمانی که این انتفاضه آغاز شده حرکت قابل توجهی از سوی کشورهای اسلامی از جمله ایران مشاهده نکرده‌ایم به جز از سوی کسانی که در این عرصه معروف هستند. آقای رییس‌جمهور دیروز سخنرانی داشتند ولی یک کلمه در مورد مسأله فلسطین صحبت نکردند در حالی که مسأله فلسطین بر اساس صحبت‌های مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) جز اولویت‌ها و اصول استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است.

ابوشریف در ادامه سخنانش با تأکید بر این که فرصت به وجود آمده، فرصت مناسبی برای وحدت امت اسلامی است افزود: مسجدالاقصی فقط مختص مسلمانان نیست بلکه مکان مقدسی برای تمام مسلمان‌هاست و به نظر می‌رسد دفاع از آن از واجب کفایی به واجب عینی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این برنامه هم‌چنین خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران با بیان این که در حال حاضر 13 روز از انتفاظه سوم مردم فلسطین می‌گذرد، افزود: از دیگر سو نباید فراموش کنیم که از حدود 30 روز پیش تلاش صهیونیست‌ها در راستای یهودی‌سازی قدس شدت گرفته است.

وی با بیان این که تاکنون در پی درگیری‌ها 24 فلسطینی شهید و بیش از 300 نفر مجروح شده‌اند به دلایل شروع انتفاضه سوم اشاره کرد و گفت: مسائلی چون بسته شدن چشم‌انداز سیاسی، آینده افسار گسیخته صهیونیست‌های شهرک‌نشین و تداوم عملیات فردی از سوی گروه‌های مقاومت از جمله دلایل شدت گرفتن انتفاضه سوم بوده است.

خالد قدومی به مسأله بسیج مردمی و همگانی در پیشبرد انتفاضه اشاره کرد و گفت: نخبگان فلسطینی از روز اول انتفاضه با این نهضت همراهی کردند ولی برای پیروزی انتفاضه نیازمند پشتوانه اسلامی و عربی هستیم.

نماینده حماس در تهران با اعتقاد بر این که اولویت‌ها در جهان اسلام تغییر کرده است،‌ افزود: همان‌طور که دوستان دیگر در این جلسه اشاره کردند واکنش‌ها از نظر رسانه‌یی و سیاسی در جهان اسلام متناسب با این تحولات نبوده است.

او با بیان این که یکی از مسائل مهم در بین گروه‌های فلسطینی در انتفاضه سوم موضوع رهبری است، تصریح کرد: سازماندهی و رهبری این انتفاضه باید به نحوی باشد که از تحولات جاری به صورت شایسته استفاده شود و اکنون ترس ما این است که مبادا تاریخ تکرار شود و سرنوشت این انتفاضه به انتفاضه‌های قبلی مبتلا شود.

قدومی انتفاضه آغاز شده را بهار فلسطینی‌ها عنوان کرد و افزود: کابینه رژیم صهیونیستی خود دچار بن‌بست شده است. صهیونیست‌ها با حامی بزرگ‌شان آمریکا نیز دچار چالش شده‌اند و دیگر به مانند چند سال قبل نیست که آمریکا به مانند ژاندارمی هرچه بگوید دیگران آن را گوش دهند.

نماینده حماس در تهران با بیان این که ما شاهد خشم توده‌های مردم در برابر اقدامات صهیونیست‌ها هستیم ادامه داد: گروه‌های مقاومت باید تمام تلاش خود را به کار ببرند تا بسیج عمومی را در بین مردم گسترش دهند و رژیم صهیونیستی وادار به عقب‌نشینی کنند.

وی با تأکید بر این که باید جهان اسلام همراه و همگام این انتفاضه باشد ادامه داد: اکنون فلسطینی‌ها موجودیت خود را در دفاع از مقدسات در طبق اخلاص گذاشته‌اند، در حال شهید دادن و خون دادن هستند و برای موفقیت باید جهان اسلام همراه و همگام آنان باشد.

انتهای پیام

کد N988597

وبگردی