آفتاب
اهم اظهارات اقتصادی سخنگو

وعده بدیهی"نوبخت" برای یارانه و خبر رشد مثبت اقتصادی در بهار

وعده بدیهی"نوبخت" برای یارانه و خبر رشد مثبت اقتصادی در بهار

سخنگوی دولت در حالی امروز میزبان خبرنگاران بود که خبرهای اقتصادی به ویژه اعلام رشد مثبت در بهار محور اصلی اظهارات وی قرار گرفت؛ نوبخت در این نشست بر بررسی نرخ سود بانکی در اولین جلسه شورای پول و اعتبار تاکید کرد و البته درباره زمان واریز یارانه مهرماه پاسخ مبهم داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حالی زمان واریز یارانه های نقدی در چند ماه گذشته روالی کندتر از ماه قبل را طی کرده و به اواخر ماه کشیده شده که واریز ماهانه فعلا تکلیف دولت بوده و عدم واریز آن در یک ماه با توجه به اینکه هنوز تصمیم در این رابطه اتخاذ نشده امری غیر منطقی و بعید است.

با این وجود با توجه به 9 روز مانده به پایان مهرماه، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی امروز در پاسخ به خبرنگاران در رابطه با زمان واریز یارانه نقدی، زمان مشخصی اعلام نکرده و تنها به واریز تا قبل از اتمام ماه اکتفا کرده است. مدت زمانی که با توجه به شرایط موجود روال معمول بوده و باید در این مهلت یارانه‌های نقدی واریز شود.

نوبخت همچنین از نامه‌ای که چندی پیش رسانه‌ها آن را منتشر کرده و گفته شد که از سوی رییس مجلس خطاب به دولت نسبت به تخلف در بررسی و انجام حذف یارانه بگیران از سوی وزارت رفاه نوشته شده است ابراز بی اطلاعی کرد و گفته است که ندیده‌ام نامه‌ای در این خصوص از مجلس به دولت آمده باشد این در حالی است که مطابق قانون دولت موظف به انجام این کار است و باید دستگاهی در دولت به این موضوع رسیدگی کرده و اقشار پردرآمد را شناسایی کند.

اولین جلسه شورای پول و اعتبار برای سود بانکی

اما در حالی حدود دو هفته پیش وزیر اقتصاد از بررسی سود بانکی در اولین جلسه شورای پول واعتبار یعنی هفته گذشته خبر داده بود که این جلسه ناگهان به دلیل جلسه فوق العاده هیات دولت برای بررسی برنامه ششم لغو شد. شورای پول واعتبار در هفته جاری نیز به دلیلی سفر رییس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی برای حضور در جلسات صندوق بین المللی پول جلسه‌ای نخواهد داشت. بر این اساس به نظر می رسد سود بانکی در هفته آینده در صدر دستورات جلسه شورای پول و اعتبار باشد.

این در حالی است که به نظر می رسد ریزش نرخ سود بانکی دو درصدی بوده و سود سپرده به 18 و تسهیلات به 22 درصد کاهش یابد.

بهار با رشد مثبت تمام شد

نوبخت خبر تازه ای هم از رشد اقتصادی داشت و در شرایطی که انتظارات برای رشد اقتصادی امسال منفی بوده و حتی صندوق بین المللی پول هم بر این موضوع تاکید دارد، وی اعلام کرد که مطابق گزارش صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران می‌تواند منفی نیم تا مثبت نیم باشد اما گزارشات مقدماتی از مرکز آمار ایران نشان می‌دهد رشد اقتصادی در بهار امسال مثبت است و معمولا آنچه که مرکز آمار در گزارشات مقدماتی پیش‌بینی می‌کند با اندک اختلافی در گزارش نهایی اعلام می‌شود.

سخنگوی دولت البته این را هم عنوان کرده که رییس جمهور امشب در گفت و گوی خود با مردم کلیات بسته اقتصادی مد نظر دولت را توضیح خواهد داد و در ادامه در هفته آینده ستاد اقتصادی دولت جزئیات آن را اعلام می کند.

نوبخت اینکه بسته اقتصادی دولت به دنبال نامه اخیر چهار وزیر در رابطه با رکود حاکم بر اقتصاد بوده است را تایید نکرده و این گونه توضیح داده است که رئیس جمهور در تیرماه از آقای جهانگیری –معاون اول رییس جمهور- خواسته است برنامه اصلاح نظام بانکی و بازار سرمایه را بدهد که در رابطه با انضباط بودجه سازمان مدیریت موظف شد پیشنویس برنامه کوتاه مدت را تا پایان سال فراهم کند و جمع‌بندی برنامه در حال انجام است که هفته آینده جزئیات آن را مطرح می‌کنیم.

احکام دائمی برنامه ششم نهایی شد

خبر دیگر رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به اتمام بررسی ها در رابطه با احکام دائم برنامه ششم اختصاص داشت. در حالی تدوین برنامه ششم در دستور کار دولت قرار دارد که قرار بود احکام دائمی این برنامه جدای از قانون تدوین برای بررسی به مجلس ارائه شود.

نوبخت گفته که در جلسه گذشته هیأت وزیران کار رسیدگی به پیشنویس لایحه احکام دائمی قانون برنامه ششم به اتمام رسید و آن را به صورت لایحه با قید یک فوریت تقدیم مجلس خواهیم کرد تا مجلس تا نیمه آذرماه لایحه را بررسی کند و طبق روال دولت بودجه سال 1395 را نیز تقدیم مجلس کند و پس از آن برای انتخابات مجلس آماده شود و بعد از بازگشت اهداف کلی برنامه و جداول برنامه را تقدیم مجلس خواهیم کرد و امیدواریم مجلس نهم آثار ماندگاری از خود به نحوی شایسته به یادگار گذارد.

طلب پیمانکاران در حال پرداخت است

طلب پیمانکاران که همواره از معضلات دولت به شمار می رود و برای تسویه آن در سال جاری دست به انتشار اوراق اسناد خزانه نیز زد محور دیگر اظهارت سخنگوی دولت بود.

وی اعلام کرد که دولت در حال پرداخت این بدهی است و از ابتدای سال تا به حال 8 هزار و 300 میلیارد تومان از بابت طرح‌های عمرانی پرداخت شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال بیش از سال گذشته در این رابطه پرداخت داشته باشیم.

سازوکار تعیین قیمت کالاهای پتروشیمی

سخنگوی دولت در رابطه با تعیین قیمت کالاهای پتروشیمی و گاز مصرفی پالایشگاه‌ها، نیز توضیحاتی ارائه و عنوان کرده که تلاش می کنند تا نمایندگان به پیشنهاد 30 سنتی رای ندهند.

نوبخت گفته که مجلس در زمان رسیدگی به لایحه بودجه 1393 قیمت‌گذاری در حد 30 سنت در این رابطه داشت و قانونی برای آن وضع کرد البته دولت تمام تلاش خود را کرد تا نمایندگان به این پیشنهاد رأی ندهند و در نهایت وزارت نفت با توجه به واقعیات هزینه تمام شده و شرایط مجلس در قانون تنظیم اقدامات خود را انجام می‌دهد و هنوز هم این رقم کمتر از 30 سنت است.

انتهای پیام

کد N988534

وبگردی