آفتاب

انواع سردرد و میگرن را بشناسیم

انواع سردرد و میگرن را بشناسیم

‌مربی امداد و نجات هلال احمر شهرستان ملایر‌ با اشاره به اینکه علل سردرد متفاوت است، از این رو سردردها را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد، گفت: برخی سردردها بر اثر مسمومیت عمومی تولید شده مانند سردردی که بر اثر سوء هاضمه یا خوردن داروها ایجاد می‌شود.

"مریم طاهری" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، اظهار کرد: سردردها انواع مختلفی دارند که می‌توان به سردردهایی که بر اثر مجروح شدن سر ایجاد می‌شود و سردردهایی که بر اثر فشارخون یا کم‌خونی، فعالیت عواطف منفی و ضعف اعصاب تولید می‌شود، ‌اشاره کرد.

وی ‌ادامه داد: دوای سردردهای عادی که بر اثر سوء هاضمه تولید می‌شود، آسپرین و داروهایی مشابه آن نیست بلکه برای رفع این نوع سردرد باید معده به وسیله روزه و یا خوردن غذاهای سهم‌الهضم پاک شود.

طاهری ‌افزود: اگر سردرد از خستگی و کار فوق‌العاده ایجاد شده باشد، پیداست که باید کاملا استراحت کرد و اگر بر اثر خستگی چشم است، دوای آن هم استراحت است و باید در اتاقی تاریک یکی دو ساعت استراحت کرد، اگر نتیجه نداد کمپرس آب سرد در بعضی موارد مفید است.

وی ‌هشدار داد: بعضی سردردهای مزمن خطرناک است، چراکه چنین سردردهایی نشانه تومور و یا آسیبی بزرگ به مغز است که باید به وسیله عکس‌های رنگی و MRI توسط متخصص مغز و اعصاب مشخص شود.

میگرن یا درد نیمه سر

این مربی امداد و نجات هلال احمر تصریح کرد: سردردهایی که در شهرهای شلوغ و یا مکان‌های شلوغ و پر سروصدا زیاد شیوع دارد، سردرد نیمه سر نامیده می‌شود، چراکه علائم خاصی چون استفراغ، تهوع و سردرد ضربان‌دار و درد نیمه سر افراد دارد، مبتلا به این نوع سردرد از نور و صدا و بوهای تند احساس نارحتی می‌کنند.

وی ‌گفت: پیش از ابتلا به میگرن در بیمار حالات مخصوصی از قبیل افسردگی و کوفتگی، اشتهای کاذب و ناراحتی‌های داخلی ایجاد می‌شود، این نوع سردردها غالبا برای مدتی معین(مثلاً یک روز) دوام دارد و خود به خود بهبود می‌یابد.

طاهری ‌توضیح داد: بد راه رفتن، بد نشستن، چشم ضعیف، انجام دادن کارهای زیاد و خسته‌کننده، وجود عواطف منفی از قبیل کینه، نفرت و حسادت، دیدن فیلم‌های غمناک و عاطفی که همراه با گریه باشد، عادت ماهانه خانم‌ها، خوردن غذاهای ناسازگار و چرب و ادویه‌دار و کاکائو و یا زیاده‌روی در نوشیدن چای پُررنگ، قهوه و انواع ساندویج‌ها، گرسنگی و خالی گذاشتن معده از جمله علل بروز میگرن است.

وی ‌توصیه کرد: موقع ابتلا به سردرد باید از خوردن هر نوع غذا امساک کنید و فقط آب سیب بنوشید، در اتاق نسبتا آرام استراحت کنید، ماساژ ملایم روی شانه‌ها و گردن از شدت درد می‌کاهد، چنانچه نتیجه نداد حوله‌ای را در آب سرد خیس و پشت گردن بگذارید و پاها را در آب گرم فرو ببرید.

طاهری ‌ادامه داد: نان سفید، شکر، انواع و اقسام شیرینی‌جات به ویژه شکلات کاکائو، حبوبات، کلم، بیسکویت کاکائویی، کیک کاکائویی، نوشابه‌های الکلی، چای و قهوه برای سردردهای میگرنی مضر است.

وی‌ افزود: دم‌کرده‌های ریحان، مرزنگوش، آویشن، گل شقایق و پامچال ضدمیگرن هستند و سنجد سردرد را تسکین می‌دهد و پودر سنجد با هسته آن همراه با یک لیوان شیر برای انواع پا درد و کمردرد هم مفید است.

طاهری ‌تأکید کرد: برای تشخیص نوع سردرد و استفاده دارو حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

انتهای پیام
کد N988417

وبگردی