آفتاب
حاشیه‌های بررسی جزییات برجام در بهارستان؛

جرقه در انبار باروت مخالفان برجام

جرقه در انبار باروت مخالفان برجام

بررسی جزییات طرح اجرای برجام آنطور که انتظار می‌رفت با پیشنهادات زیادی از سوی نمایندگان مواجه نشد وتصویب آن با تاخیر انجام نگردید یعنی در کمتر از 20 دقیقه تمام شد تا اعتراضات مخالفان در مجلس بالا بگیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، صبح امروز علی لاریجانی در جلسه‌ای غیر رسمی از نمایندگان خواسته بود تا این طرح عامل شکاف نشود و نمایندگان پس از رسمی شدن جلسه ، در اولین دستور کاری خود وارد بررسی جزییات برجام شدند.

لاریجانی صحن

در جریان بررسی برجام تنها 4 پیشنهاد مطرح شد و هر 4 پیشنهاد که اصلاحات جزیی در متن بودند تصویب شدند و پس از آن رییس‌مجلس از محمد حسین فرهنگی عضو هیات رئیسه خواست تا متن کامل برجام را برای رای گیری قرائت کند.

این صحبت لاریجانی حکم یک جرقه در انبار باروت نمایندگان مخالف را داشت؛ اعتراضات و فریادها از همین جا شروع شد و مدت زیادی ادامه پیدا کرد، در ابتدا رسایی در جایگاه هیات رئیسه حاضر شد و با لاریجانی صحبت کرد. در ادامه هم نمایندگان مخالف که عموما از طیف خاصی بودند جلسه را به تشنج کشاندند و در جایگاه هیات رئیسه و در قسمت جلوی صحن مجلس اجتماع کردند.

مجلس

رسایی فریاد می‌زد: مجلس شده جای تصمیم گیری لاریجانی ، شمخانی و حجازی، کوچک‌زاده هم که نمایندگان به سختی سعی می‌کردند او را به پایین جایگاه هدایت کنند فریاد می‌زد این تصمیم کسی نیست، تصمیم لاریجانی است.

در این میان درگیری‌های فیزیکی هم بین نمایندگان موافق و مخالف در گرفت.

جهانگیرزاده و بذرپاش با یکدیگر درگیر شدند که با دخالت نمایندگان از هم جدا شدند اما تشنج در فضای مجلس ادامه پیدا کرد و نمایندگان در گروههای کوچک‌تر به صحبت ادامه می‌دادند.

همه این اتفاقات در حالی بود که فرهنگی همچنان به قرائت متن طرح برجام مشغول بود.

پس از قرائت متن طرح، نمایندگان برای اعلام رای خود از جایگاه هیات رئیسه و صحن مجلس متفرق شدند و به صندلی‌های خود برگشتند تا رای‌شان را اعلام کنند.

مجلس

لاریجانی نتیجه رای گیری را مثبت اعلام کرد و نمایندگان با 161 رای موافق، 59 رای مخالف و 13 رای ممتنع جزییات برجام را به تصویب رساندند.

پس از تصویب طرح برجام، رسایی کاغذی به دست گرفته بود که بر روی آن نوشته شده بود این قانون شکنی رسمی است؛‌مجلس فرمایشی نیست.

این رفتار با واکنش لاریجانی مواجه شد که خطاب به او گفت: آقای رسایی خوب می‌دانید درمورد برجام چه اتفاقی افتاده و خوب است همه به یک چارچوب و قواره‌هایی پایبند باشیم؛ اما این پایان اعتراضات نبود.

کوچک‌زاده

دقایقی بعد کوچک‌زاده در جایگاه خبرنگاران حاضر شد و در حالی که از عصبانیت فریاد می‌کشید گفت: آقای لاریجانی در جلسه صبح امروز گفت که کشور تصمیم گرفته پیشنهادات مطرح نشود، آقای باهنر نیز پیش من آمد و گفت: آقای لاریجانی و شمخانی این تصمیم را گرفتند. این تصمیم آنطور که آقای لاریجانی می‌گوید تصمیم رهبری نیست این تصمیم لاریجانی، شمخانی و حجازی است.

مجلس پس از این دستور وارد دستور دیگری شد تا قانون انتخابات شوراها وشهرداران را اصلاح کند.

پس از آن احمد توکلی هم در تذکری به لاریجانی انتقاد کردکه اجازه نداده پیشنهادات مطرح شود.

لاریجانی نیز در پاسخ گفت: در جلسه قبل اصل موضوع را با بحث زیاد و زمان کافی تصویب کردیم و مورد قبول قرار گرفت. در ادامه نیز وفاقی بین نمایندگان حاضر شد تا در کل این طرح را بپذیریم تا با توجه به مشکلات کشور کار سریعتر پیش برود.

در ادامه‌ی تذکر احمد توکلی، مهدی کوچک‌زاده هم به لاریجانی تذکر داد. البته با لحنی بسیار آرامتر از دقایقی پیش که در مجلس فریاد می‌زد.

او تصویب برجام را خلاف نظر رهبری دانست اما لاریجانی به ادعای او پاسخ داد و گفت که قرار نبوده رهبری به این موضوع وارد شوند و تصویب برجام نظر مجلس بوده و ربط دادن آن به رهبری درست نیست.

جلسه علنی مجلس با گزارشی از کمیسیون حقوقی ادامه پیدا کرد و در هنگام نطق‌های میان دستور کاظم جلالی به میان خبرنگاران آمد و از تصویب طرح برجام حمایت کرد و آن را نمایش دموکراسی در جمهوری اسلامی دانست.

او همچنین به حواشی برجام در مجلس هم پرداخت و گفت: عده‌ای تلاش داشتند این را به جنگ یزد و امام حسین (ع) تبدیل کنند در حالی که مجلس جای دعواهای این گونه نیست.

در نهایت جلسه امروز نمایندگان در حالی پایان پذیرفت که متن 35 صفحه‌ای پیشنهادات نمایندگان به برجام بلااستفاده ماند و اعترضات آنها نیز در روند تصویب برجام تاثیری نداشت.

گزارش از خبرنگار پارلمانی ایسنا: رضوان اناری

انتهای پیام

کد N988416

وبگردی