آفتاب

وال استریت ژورنال مطرح کرد: آیا آزمایش موشکی ایران نقض برجام است؟

وال استریت ژورنال مطرح کرد: آیا آزمایش موشکی ایران نقض برجام است؟

واحد مرکزی خبر نوشت: روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نوشت ایران می گوید آزمایش موشکی این کشور توافق هسته ای را نقض نمی کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این روزنامه در شماره امروز خود نوشت عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت تهران توافق هسته ای تاریخی با شش قدرت جهانی را که ماه ژوئیه به دست آمد با آزمایش یک موشک بالستیک زمین به زمین در این هفته نقض نکرده است. 
بنا بر اعلام خبرگزاری دولتی ایران، این کشور یک موشک دوربرد به نام «عماد» را روز یکشنبه آزمایش کرد که وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به آن اعلام کرد اگر این آزمایش ناقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل باشد آمریکا «اقدامات مناسب» را در این سازمان اتخاذ خواهد کرد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در باره اینکه این اقدامات چه خواهد بود ، توضیحی نداد. 
اما به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،ایرانا، عراقچی روز دوشنبه گفت این آزمایش نقض کننده توافق هسته ای نیست و ایران بر سر (برنامه) دفاع ملی خود مصالحه نخواهد کرد.
بر اساس توافق هسته ای ، ایران موافقت کرد برنامه هسته ای خود را محدود کند که این شامل کاهش تعداد سانتریفوژهای فعال غنی سازی اورانیوم و تغییر کاربری تاسیسات هسته ای برای کاستن از میزان تولید سوخت بسیار غنی شده نیز می شود. 
ایران در ازای آن از تحریم های بین المللی که به اقتصاد این کشور آسیب زده است، رهایی می یابد.
قطعنامه ای که اواسط ژوئیه در شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای این توافق به تصویب رسید از ایران می خواهد دست کم تا هشت سال وارد فعالیت های مرتبط با موشک های بالستیک که برای حمل کلاهک های هسته ای طراحی شده اند ، نشود. 
هر موشکی که قادر به حمل یک کلاهک متعارف بزرگ باشد -- از جمله عماد -- از لحاظ فنی قادر به حمل کلاهک هسته ای نیز محسوب می شود. 
اما آنتونی کوردزمن ، کارشناس توانایی های موشکی ایران در مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل در واشنگتن گفت :«ممنوعیت قید شده در توافق شامل تقویت کننده (بوستر) موشک یا طرح کلاهک جنگی غیرهسته ای، یا برد کلاهک نمی شود. این ممنوعیت فقط شامل تولید و استقرار عملی یک کلاهک جنگی هسته ای برای یک موشک معین می شود.»
معلوم نیست آیا ایران چنین فعالیت های را برای تولید عماد، که برد آن طبق برآورد برخی تحلیلگران به 800 مایل می رسد و دشمنان منطقه ایران از جمله اسرائیل را در محدوده تیررس قرار می دهد، انجام داده است یا خیر. 
مقامات ایرانی تاکید کرده اند که برنامه موشک های بالستیک این کشور فقط اهداف دفاعی دارد و مشمول محدودیت هایی که سازمان ملل یا دیگر نهادها وضع کرده اند، نمی شود.
حسین دهقان وزیر دفاع ایران روز یکشنبه گفت :«ما از هیچ کس برای تقویت توان دفاعی خود یا ظرفیت موشکی خود اجازه نمی گیریم و با قاطعیت طرح های دفاعی خود را ، به ویژه در حوزه موشکی ، پیگیری خواهیم کرد. 
عماد هم یکی از نمونه های بارز این است.»
49308

کد N988345

وبگردی