آفتاب
وزیر بهداشت:

ضرورت کوتاه شدن دوره‌های آموزش پزشکی بیشتر از ایجاد رشته‌های جدید است

ضرورت کوتاه شدن دوره‌های آموزش پزشکی بیشتر از ایجاد رشته‌های جدید است

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم کاهش طول دوره‌های عمومی و فوق تخصصی اظهار کرد: ضرورت کوتاه شدن طول دوره‌های آموزش پزشکی بیشتر از ایجاد رشته‌های جدید است.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در همایش معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تاکید بر اینکه با اقدامات سطحی نمی‌توان حرکتی ایجاد کرد افزود: باید اقداماتی که انجام می‌شود عمیق بوده و به صورت اساسی باشد. دولت تدبیر و امید یکی از اولویت‌های مهم خود را توجه به بخش سلامت قرار داده و نه تنها دولت بلکه مقام معظم رهبری، مجلس محترم و سران قوا حمایت کردند و توصیه‌های بسیاری را در این زمینه ارائه کردند.

وی با بیان اینکه همدلی خوبی بین گروه‌های مختلف سلامت وجود دارد، اظهار کرد: از مهرماه طرح تحول در حوزه آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرایی شده است و امیدواریم با همت معاونین آموزشی دانشگاه‌ها خروجی برنامه‌ها که در طول چند ماه گذشته با تلاش دکتر لاریجانی پیشرفته است به نحو احسن اجرا شود.

وزیر بهداشت با اشاره به بسته طرح تحول آموزشی گفت: برای شکل گیری این بسته فعالیت‌های زیادی انجام شد و سعی شد با گروه‌های مختلف جلسه‌های مختلفی برگزار شود و امیدوارم در مرحله اجرا با کمترین خطا شاهد اجرایی شدن مصوبات باشیم.

دکتر هاشمی با بیان اینکه معاونین آموزشی باید در دو بخش مختلف فعالیت کنند توضیح داد: یک بخش فعالیت آنها در کارهای روزمره و پذیرش کمی دانشجویان است که امسال با افزایش ظرفیت نیز مواجه شدیم که این افزایش ظرفیت به دلیل حمایت از افراد با استعداد صورت گرفت زیرا از آنجایی که دو ظرفیت بومی و ایثارگران وجود دارد نمی‌خواستیم این دو ظرفیت سهم دانشجویان آزاد را تهدید کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از 40 درصد به این دو سهمیه اختصاص پیدا کرد و این ممکن است باعث فشارهایی از جمله کمبود کلاس، آزمایشگاه و غیره شود. اما بخاطر صیانت از حقوق افراد و از آنجایی که نیاز کشور ایجاب می‌کرد باید این امر صورت می‌گرفت.

وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت‌های کیفی معاونین آموزشی گفت: با فشاری که پذیرش دانشجو روی معاونین وارد کرد کارهای کیفی هم به فعالیت معاونین اضافه شد و در برخی از دانشگاه‌ها به صورت مجزا به برخی از بسته‌ها پرداخته شد.

دکتر هاشمی با بیان اینکه امیدوارم در برنامه جدید قادر به تشکیل قطب‌ها باشیم افزود: به نظرم نباید منطقه‌ای و بخشی نگاه کنیم، طرح آمایش سرزمین که با کمک خدا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و فعالیت‌ها در قالب قطب‌ها مشخص شده لذا همکاری‌ها باید بیش از پیش باشد.

وی با بیان تاکید بر اینکه ماموریت محور شدن دانشگاه‌ها در راستای سیاست‌های مقام معظم رهبری و بنا بر حکم عقل و انصاف است اظهار کرد: امیدوارم در این راستا قادر باشیم در مناطق مختلف خدمات را سامان ببخشیم و آموزش و پژوهش را ماموریت محور کنیم. زیرا یکی از دلایلی که در آموزش و پژوهش موفق نیستیم این است که تم خاصی را در آموزش و پژوهش دنبال نمی‌کنیم و می‌خواهیم در همه زمینه‌ها اثری از ما باشد. در صورتی که هر دانشگاه یا قطبی باید روی یک یا دو حوزه به صورت عمیق فعالیت کند.

لزوم کاهش طول دوره و اجرای آموزش پزشک خانواده

وزیر بهداشت در ادامه گفت: درخواستی که از دکتر لاریجانی دارم این است که در کنار بسته‌ها چند حرکت تحولی که برای جامعه پزشکی ملموس باشد نیز اجرا شود. برای مثال کوتاه شدن طول دوره‌ها یا آموزش پزشک خانواده.

دکتر هاشمی با اشاره به کوتاه شدن طول دوره‌ها اظهار کرد: کوتاه شدن طول دوره‌ها به معنی اقتصادی شدن آنها است نه اینکه از سر و ته آموزش بزنیم.کوتاه شدن طول دوره هم در دوره عمومی و هم در دوره‌های فوق تخصصی بدون آسیب از آرزوهای ما و ضرورت آن بیشتر از ایجاد رشته‌های جدید است.

اجرای درست گام چهارم طرح تحول نظام سلامت به ارتقای سه گام نخست کمک می‌کند

همچنین در این مراسم رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه چهره نظام سلامت بیماریها،‌درمان و هرم جمعیت در چند سال گذشته تغییر کرده است افزود:‌این مسائل شرایطی را ایجاب می‌کند که گام‌های بلندی برداشته شود تا آموزش در راستای این تغییرات پاسخگو باشد.

دکتر پیوندی با اشاره به طرح تحول نظام سلامت گفت: گام‌های یک، ‌دو و سه نظام سلامت با تدبیر رئیس جمهور تلاش وزیر بهداشت و همکاری همه برداشته شد و امیدوارم گام چهارم هم به خوبی پیش رود.

وی با بیان اینکه 12 بسته پربار توسط معاونت آموزشی وزیر بهداشت ارائه شد، تاکید کرد: امیدوارم این بسته‌ها به جایی که باید برسد و اموری مانند ورود دانشگاه‌ها به هزاره سوم، آموزش مجازی و غیره باید عملیاتی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم ماموریت محور کردندانشگاه‌ها توضیح داد: دانشگاه‌ها نباید تصور کنند که باید در هر زمینه‌ای فعالیت کنند بلکه هر دانشگاه باید بر اساس توانایی و قابلیت‌هایی که دارد ماموریت به خصوصی داشته باشد.

دکتر پیوندی در پایان تاکید کرد:‌اگر گام چهارم طرح تحول نظام سلامت به خوبی برداشته شود، به ارتقای سه گام اول نیز کمک می‌کند.

انتهای پیام

کد N988307

وبگردی