آفتاب

رئیس‌جمهور فنلاند: امیدوارم در کاخ اردوغان گم نشوم!

رئیس‌جمهور فنلاند: امیدوارم در کاخ اردوغان گم نشوم!

زمانی که چنان کاخ بزرگی داشته باشید که تنها قبض برق آن بیش از یک میلیون لیر ترکیه باشد می‌توانید تصور کنید به عنوان تنها ساکن آن یعنی رئیس‌جمهور ترکیه ممکن است در بین هزاران اتاقش گم شوید. حالا تصور کنید هر یک از سران سایر کشورها که به این کاخ دعوت می‌شوند با چنین دغدغه‌ای مواجه باشند که حتی برای پیدا کردن دستشویی مجبور به پرس‌وجو شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، ساولی نینیستو، رئیس‌جمهور فنلاند پیش از سفرش به آنکارا برای دیدار با رجب طیب اردوغان، همتای ترکش در این باره به شوخی گفت: امیدوارم در کاخ او گم نشوم. شاید با خودم یک قطب‌نما ببرم.

نینیستو ادامه داد: ما در فنلاند به چنین کاخ‌هایی عادت نداریم. ما همیشه کشور فقیری بوده‌ایم.

رئیس‌جمهور فنلاند قرار است امروز 13 اکتبر به آنکارا سفر کرده و درباره مسائل اقتصادی، امنیتی و سیاسی با سیاستمداران ترکیه گفت‌وگو کند.

نینیستو که سومین سیاستمداری است که پس از پاپ فرانسیس به ترکیه سفر می‌کند عنوان می‌کند که تصویر کاخ عظیم اردوغان را دیده است.

وی درباره روابط در کشور خاطرنشان می‌کند: سال آینده نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ما با ترکیه است.

این سیاستمدار فنلاندی سپس درباره اهداف این سفر گفت: ما اهداف مختلفی برای روابطمان با ترکیه داریم. یکی از این اهداف به طور قطع تقویت و حفظ روابط قدرتمند بین دو کشور است. من به همراه هیات بزرگی از تجار فنلاندی به این سفر خواهم رفت و می‌دانم که طرفین به تداوم روابط اقتصادی تمایل دارند. جدای از مسائل اقتصادی هدف دیگر سفر ما سیاسی است. ما بسیار تمایل داریم که نظر ترکیه را درباره شرایط خاورمیانه به ویژه مساله سوریه بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: مساله مهاجران و بحران آوارگان نیز در دستورالعمل گفت‌وگوی من با اردوغان است: شرایط در فنلاند هم چندان خوب نیست. ما اکنون به همان اندازه که آلمان مهاجر می‌پذیرد مهاجر می‌پذیریم. در ماه سپتامبر تنها بیش از 10 هزار تن وارد فنلاند شدند و این موج هنوز هم ادامه دارد.

نینیستو همچنین بر حمایت کشورش از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تاکید و اظهار کرد: من به خوبی می‌دانم که ترکیه دیگر مستأصل شده چراکه این روند به کندی پیگیری می‌شود. اما تا جایی که می‌دانم، مذاکرات در این باره ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N988306

وبگردی