آفتاب

برگزاری رزمایش مشترک دریایی هند، آمریکا و ژاپن

برگزاری رزمایش مشترک دریایی هند، آمریکا و ژاپن

یکی از منابع دولتی هند درحالی اعلام کرد که این کشور قرار است هر ساله به همراه آمریکا و ژاپن رزمایش دریایی برگزار کند که نخستین این رزمایش‌ها در خلیج بنگال آغاز شده است و اقدامی است که احتمالا باعث نگرانی دولت چین می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آخرین باری که دهلی نو میزبان رزمایشی چندملیتی در آب‌های خود بود به سال 2007 باز می گردد که باعث خشم و نگرانی چین شد.

اما نارندرا مودی، نخست وزیر هند این روند را بیشتر راهی برای تقویت سیاست امنیتی کشور می داند و به دنبال تقویت روابط با آمریکا و ژاپن و همچنین از میان بردن تنش های مرزی با چین است. آمریکا ناو هواپیمابری تئودور روزولت و یک زیردریایی اتمی را در این رزمایش یک هفته‌ای به کار گرفته است.

سخنگوی نیروی دریایی هند گفت: این رزمایش ها شامل عملیات مقابله با دزدان دریایی،‌ استقرار بر روی کشتی،‌ جستجو و کمک های بشردوستانه و همچنین مقابله با بلایای طبیعی است. این تصمیم از سوی هند برای گسترش فعالیت‌های نظامی چند روز پس از آن اتخاذ شد که یکی از مقام های پنتاگون گفت وزارت دفاع امریکا به دنبال بررسی حضور ناوهای خود در نزدیکی جزایر مصنوعی چین در دریای چین جنوبی است.

وی ادامه داد: استرالیا و برخی از کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا نیز تمایل خود را برای پیوستن به این رزمایش اعلام کرده اند.

هند اگرچه خود در درگیری ها در دریای چین جنوبی امتناع کرده اما در کنار آمریکا ایستاده تا از آزادی کشتی رانی در این منطقه حمایت کند.

توکیو نیزدر این رزمایش ها حضور دارد و در سال های اخیر حضورش به شدت به چشم می خورد.

انتهای پیام

کد N988140

وبگردی