آفتاب
رهامی:

علما و اندیشمندان باسواد به مساجد و مراسم مذهبی بازگردند

علما و اندیشمندان باسواد به مساجد و مراسم مذهبی بازگردند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب به مداحان و وعاظ توصیه کرد که فعالیت سیاسی خود را با ایجاد تشکل‌های سیاسی دنبال کرده و دیدگاه‌های سیاسی خود را در مراسم مذهبی مطرح نکنند.

محسن رهامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به توصیه‌های مراجع و علمای قم درباره سیاسی نشدن مراسم عزاداری امام حسین (ع) اظهار کرد: مخاطبان نهضت عاشورا نه تنها شیعیان و مسلمانان، بلکه همه انسان‌ها هستند. در حقیقت عاشورا، انسان‌ها را به آزادی و آزادگی دعوت می‌کند.

وی همچنین افزود: مراسم عزاداری امام حسین (ع) به یک جناح یا جریان تعلق ندارد، اما متأسفانه در سال‌های اخیر این مراسم مذهبی توسط مداحان یا واعظانی که سواد چندانی ندارند مورد استفاده جناحی قرار گرفته است. حتی در این مراسم ما شاهد هتاکی و تخریب جریان‌های مختلف یا شخصیت‌های سیاسی بوده‌ایم در حالی که ائمه اطهار همواره پیروان خود را به رعایت اخلاق و منطق و استدلال توصیه کرده‌اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نهضت عاشورا باید به عنوان یک سرمایه بزرگ اجتماعی و دینی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: اکنون در جامعه شاهد شکاف بین نسلی هستیم. ما باید برای حل این مشکل از نهضت عاشورا استفاده کرده و به جوانان خود درس آزادی و آزادگی و زندگی توأم با استقلال دهیم، نه اینکه به آنها در مراسم عزاداری امام حسین (ع) توهین و تخریب را آموزش دهیم.

دبیر کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یک دلیل جناحی شدن مساجد و تکایا این است که اندیشمندان و صاحب‌نظران مذهبی از مراسم عزاداری کنار مانده‌اند و کسانی میدان‌دار شده‌اند که سواد و اطلاعات کافی درباره نهضت عاشورا ندارند. همین عامل هم موجب نگرانی مراجع و علما شده است.

رهامی با اشاره به نقش مراسم مذهبی در استحکام وحدت ملی گفت: اگر در مساجد افراد باسواد، نخبه و دانشمند حضور یابند، می‌توانند مسجد، تکایا و مراسم مذهبی را وسیله‌ای برای تحکیم وحدت و انسجام ملی کنند، اما اگر مراسم‌های مذهبی در اختیار مداحان و وعاظ جناحی باشد، وحدت ملی با جهت‌گیری جناحی مخدوش می‌شود. باید مساجد در اختیار علمای باسواد باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مداحان و وعاظ می‌توانند در قالب یک تشکل سیاسی فعالیت کرده و برای انتخابات لیست بدهند. آنها باید ابتدا از وزارت کشور مجوز فعالیت سیاسی دریافت کرده و سپس در قالب تشکل خود، فعالیت سیاسی کنند. آنها نباید از مراسم مذهبی سوءاستفاده کرده و به تخریب افراد یا جناح‌های سیاسی بپردازند، زیرا این اقدام خلاف اخلاق و شرع است.

انتهای پیام

کد N988092

وبگردی