آفتاب

مدیریت قاطع لاریجانی و اعتراض بی فرجام دلواپسان در جلسه تصویب برجام و کاهش 41 نفره مخالفان

مدیریت قاطع لاریجانی و اعتراض بی فرجام دلواپسان در جلسه تصویب برجام و کاهش 41 نفره مخالفان

حال و هوای جلسه علنی امروز مجلس که پس از برگزاری جلسه ای غیرعلنی آغاز شده بود، کاملا متفاوت از جلسه روز یکشنبه بود.

به گزارش خبرآنلاين، کليات طرح «اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در حالي در جلسه روز يکشنبه تصويب شد که مخالفان اين طرح با تذکرات پياپي و داد و فرياد مانع از پيشرفت در بررسي آن مي شدند. اما در جلسه علني امروز، رئيس مجلس تنها به تعداد محدودي از نمايندگان اجازه ارائه پيشنهادات اصلاحي جزئيات اين طرح را داد. اين در حالي است که برخي نمايندگان دلواپس در جايگاه هيات رئيسه تجمع کرده و خواستار ارائه پيشنهاداتشان و بيان مخالفتشان بودند. اما رئيس مجلس از آنها خواست که نظم جلسه را رعايت کرده و در صندلي هاي خود بنشينند.

با اين حال اعتراض هاي آنان همچنان ادامه داشت تا اينکه جزئيات طرح برجامي مجلس با 161 راي نمايندگان به تصويب رسيد. در حالي تعداد مخالفان جزئيات اين طرح 59 نفر بود که مخالفان کليات در جلسه روز يکشنبه 100 نفر بودند.

پس از اعلام نتيجه آرا، يکي از نمايندگان دلواپس تهران به جمع خبرنگاران آمد و گفت که محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس صبح امروز اعلام کرده است که شب گذشته، کشور تصميم گرفته است که اين طرح تصويب شود. آنها از وي پرسيده اند که منظور از کشور کيست؟ و باهنر در پاسخ به جلسه شب گذشته علي لاريجاني رئيس مجلس، علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و حجازي از دفتر مقام معظم رهبري اشاره کرده است.

افسردگي دلواپسان

اين نماينده دلواپس سپس از جمع خبرنگاران به جلسه علني برگشت و پلاکاردي دستش گرفت که روي آن نوشته بود: مجلس از لاريجاني و شمخاني و حجازي تبعيت کرد. او اين کار را رو به دوربين هاي عکاسان و فيلمبرداران انجام مي داد تا بيشتر ديده شود. نماينده دلواپس ديگري هم پلاکاري با اين مضمون در دست داشت که «مجلس فرمايشي نيست».

علي اصغر زارعي عضو جبهه پايداري و نماينده تهران نيز پس از راي مجلس به جزئيات برجام، در صحن علني گريست. او سپس به انتهاي صحن علني آمد و نماينده دلواپس ديگري با موبايل از او فيلم مي گرفت و گفت که به زودي اين فيلم را با سخنان زارعي منتشر خواهد کرد.

به شهادت خبرنگاران حاضر در مجلس روح الله حسينيان که شب گذشته از بيمارستان ترخيص شده بود نيز با تاخير به مجلس برگشت. او دستگاهي را زير عبايش حمل مي کند که به نظر مي رسد نوعي ابزار درماني به دليل عارضه قلبي او باشد.

اعتراض و اصرار برخی از نمایندگان عضو جبهه پایداری برای بیان تذکر که بالا گرفت و منجر به تجمع آنان در مقابل جايگاه هيات رئيسه شد، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صحن مجلس را ترک کرد. اما زارعي با دادا و فرياد با عراقچي و تخت روانچي حرف مي زد.

در ادامه جلسه امروز مجلس، نمايندگان وارد بررسي طرحي درباره اختيارات شوراهاي اسلامي شهر و روستا شدند. ايرج نديمي که مي خواست پيشنهادي اصلاحي ارائه دهد، در ابتدا از نمايندگان تشکر کرد که رويکردهاي اصلي اجراي برجام را تصويب کردند و گفت که بيشتر از اين نمي توانستيم کشو و مردم را معطل کنيم.

اما احمد توکلي در موقعيت مشابهي، گفت: من با تصويب بدون شرط برجام موافق نبودم. رئيس مجلس به او تذکر داد که در مورد موضوع مورد بحث در مجلس صحبت کند.
کد N988063

وبگردی