آفتاب

فایننشال تایمز: کامرون باید با روسیه و ایران در سوریه تعامل کند

فایننشال تایمز: کامرون باید با روسیه و ایران در سوریه تعامل کند

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: نخست‌وزیر انگلیس باید به جای توجیهات بی‌اساس برای بمباران سوریه با اتخاذ راهبردی موثر با روسیه و ایران برای پایان جنگ در سوریه تعامل کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نوشته فایننشال تایمز، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگیس که به دنبال جلب حمایت از بمباران سوریه است هفته گذشته در یک گفت‌وگو تاکید کرد که سوریه‌ای می‌خواهیم بدون اسد و داعش. این خواسته که به سختی می‌توان آن را سیاست خواند چیزی نیست که حقوق بین‌الملل اجازه توسل به زور برای آن را بدهد.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: کامرون باید راهبرد درازمدتش در پرداختن به باتلاق سوریه را با دیگران درمیان بگذارد و سپس توضیح دهد که چگونه فرو انداختن بمب‌های انگلیس در سوریه به رسیدن به هدفش کمک خواهد کرد.

بدون چنین راهبردی مطرح کردن استدلال‌های حقوقی نسنجیده دیگر در توجیه توسل به زور که به انگلیس اصطلاحا اجازه پیروی کورکورانه از دیگران را می‌دهد بی‌فایده است.

این روزنامه با اشاره به دخالت‌های فاجعه‌بار انگلیس در افغانستان،‌ عراق و لیبی نوشت: کامرون از هر سه جنگ حمایت کرد و اکنون احساس می‌کند می‌تواند به همه بگوید که بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه باید کنار برود چون او به ایجاد داعش کمک کرده است و اکنون موجب جذب نیرو به این گروه می‌شود؛ گویی اقدامات خودش هیچ ارتباطی با وقایعی که به شکل‌گیری داعش منجر شد ندارد. مداخله در عراق نسنجیده و غیرقانونی بود و بدون آمادگی لازم صورت گرفت.

گفتنی است ژنرال‌های پیشین صدام دیکتاتور عراق نقش عمده‌ای در هدایت راهبرد داعش دارند. به علاوه باید گفت که استدلال‌های ارائه شده برای بمباران سوریه از مبنای محکم‌تری برخوردار نیست.

نخست‌وزیر انگلیس به جای این که وقت بیش‌تری را صرف توجیهات قانونی بی‌اساس برای بمباران سوریه کند باید سیاست مناسبی را برای پرداختن به تنش‌های رو به گسترش در منطقه خاورمیانه ایجاد کند. وی چه بخواهد و چه نخواهد، باید با همه بازیگران مهم منطقه شامل روسیه، ایران، ترکیه و کردها و هم‌چنین عربستان سعودی تعامل داشته باشد.

فایننشال تایمز در پایان گزارش خود تاکید کرد: کامرون هم‌چنین باید با این حقیقت کنار بیاید که بشار اسد احتمالا باید برای رسیدن به یک راه‌حل دراز مدت در سوریه نقش داشته باشد.

انتهای پیام

کد N987884

وبگردی