آفتاب
در دیدار با رییس و اعضاء انجمن دوستی ایران و تونس

ولایتی: اندیشمندان جهان اسلام برای وحدت و مبارزه با افراط گرایی تلاش کنند

ولایتی: اندیشمندان جهان اسلام برای وحدت و مبارزه با افراط گرایی تلاش کنند

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع از اندیشمندان جهان اسلام خواست برای وحدت و مبارزه با افراط گرایی و تروریسم تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ دکتر علی‌اکبر ولایتی روز دوشنبه 20 مهرماه با رییس و تعدادی از اعضای انجمن دوستی ایران و تونس که به ایران سفر کرده بودند در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و درباره همکاری‌ها به ویژه در زمینه‌های علمی و تحقیقاتی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سابقه تمدنی ایران و تونس و روابط دو کشور گفت: دو کشور ایران و تونس دارای سابقه ارزشمند تاریخی و تمدنی هستند و تونس در شمال آفریقا با تمدن اسلامی عجین بوده و رابطه دیرینه‌ای میان دو طرف وجود داشته که باید برای ارتقای و رشد این روابط تلاش کرد.

او به برخی از برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها در این زمینه اشاره کرد و افزود: در این خصوص و در زمان وزارت خارجه آقای حبیب الیحیی و اینجانب در این خصوص تلاش‌های زیادی صورت گرفته و یقینا انجمن‌ها و گروه‌های فعال غیردولتی به ویژه انجمن دوستی ایران و تونس می‌تواند در توسعه این روابط بسیار تاثیرگذار باشند و یقینا این ارتباطات به وحدت بیش‌تر امت اسلامی کمک می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات و معضلاتی که جامعه اسلامی را فرا گرفته و عوامل خارجی در تلاش برای برهم زدن صلح و ثبات در جهان اسلام هستند و نمونه آن را در ایجاد گروه‌های تکفیری و افراطی می‌توان ملاحظه کرد تصریح کرد: اختلافات مذهبی و طایفه‌یی توسط بیگانگان و با تحریک دشمنان و دامن زدن به برخی اختلافات در میان امت اسلامی ایجاد می‌شود و روز به روز بر دامنه آن با حمایت توطئه‌گران و دشمنان افزوده می‌شود و باید تلاش کرد با استفاده از نقطه نظرات اندیشمندان و فرهیختگان دلسوز و علاقه‌مندان جهان اسلام زمینه‌های وحدت و مبارزه با این مشکلات را فراهم کرد و انجمن‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی در این زمینه می‌توانند موثر و تاثیرگذار باشند.

دبیرکل مجمع بیداری اسلامی تاکید کرد: ایجاد و راه‌اندازی گروه‌های تندرو و افراطی مانند القاعده، داعش و ... نه تنها موجبات آزار و نگرانی مسلمانان شده‌ بلکه موجبات بی‌آبرویی مسلمانان در منظر جهانیان هستند و در جهت اسلام هراسی و سیاه نمایی اسلام که دین رافت، دوستی، صلح و انسان‌دوستی است گام بر می‌دارند و یقینا در این زمینه بیگانگان و توطئه‌گران پشت صحنه این افراطیون و گروه‌های تکفیری قرار دارند که باید برای معرفی چهره واقعی اسلام و وحدت هرچه بیش‌تر میان امت اسلامی تلاش کرد.

وی در همین ارتباط به نقش برخی کشورهای غربی در دامن زدن به این اختلافات و حمایت از گروه‌های افراطی اشاره و تصریح کرد: این گروه‌ها با اعمال خشونت، جنایت و اعمال وحشیانه که نمونه آن را نمی‌توان در هیچ کجای دنیا ملاحظه کرد ادعای اسلام را دارند و چهره غیرواقعی و متناسب با خواسته غربی‌ها را ترویج می‌کنند و جالب‌تر آن که این اعمال وحشیانه برای ایجاد ترس و اسلام هراسی در جهان بارها و بارها از رسانه‌های غربی پخش و منعکس می‌شود که نمونه‌های آن را می‌توان در سوزاندن خلبان سوری، اعدام‌های دسته جمعی، گردن زدن‌ها، جنایت علیه زنان و کودکان و ... مشاهده کرد تا این چهره را از اسلام به دنیا نشان بدهند که بر خلاف ارزش‌ها و آموزه‌های صریح دین اسلام است.

در این دیدار هیات تونسی گزارشی از سطح روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف، برنامه‌های پیش‌بینی شده و اقدامات انجمن ارائه کردند و در ادامه زمینه‌های همکاری‌های دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N987877

وبگردی