آفتاب

بیانیه مشترک وزرای خارجه ایران و ژاپن پیرامون همکاری دوجانبه

بیانیه مشترک وزرای خارجه ایران و ژاپن پیرامون همکاری دوجانبه

دیدار رسمی جناب آقای فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن از جمهوری اسلامی ایران، از تاریخ 20 لغایت 21 مهرماه 1394 انجام پذیرفت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اداره دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، طی این دیدار، جناب آقای کیشیدا با جناب آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ملاقات و تبادل نظر نمودند. در خاتمه، وزرای خارجه دو کشور به عنوان دو عضو مسئول جامعه بین المللی بار دیگر بر نقش سازنده ای خود را در ارتباط با تقابل با چالش های حاضر در سطح بین المللی تاکید کردند. وزرای خارجه در خصوص راه های تقویت هرچه بیشتر مناسبات دوستانه و دیرینه میان جمهوری اسلامی ایران و ژاپن نیز بحث و تبادل نظر نموده و همچنین در ارتباط با موضوعات منطقه ای و جهانی نیز به تبادل نظر پرداختند.

وزرای خارجه دو کشور علاقمندی خود را در زمینه ادامه همکاری در موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی براساس بیانیه های مشترک صادره از سوی وزرای خارجه دو کشور در خلال دیدار رسمی جناب آقای کیشیدا از تهران در تاریخ 19 آبان 1392 و همچنین دیدار رسمی جناب آقای دکتر ظریف از توکیو در تاریخ 15 اسفند 1392 ابراز داشتند.

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ژاپن، در ارتباط با زمینه های همکاری و تقویت روابط دوجانبه به شرح ذیل توافق نمودند. وزرای خارجه دو کشور تصمیماتی در خصوص تلاش بیشتر طرفین جهت توسعه مناسبات دوجانبه اتخاذ کردند.

1- همکاری در زمینه انرژی هسته ای مبتنی بر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)

طرفین در زمینه همکاری پیرامون ایمنی هسته ای و اجرای پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی و اقدامات شفاف به منظور حمایت از ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در همکاری نزدیک با آژانس بین المللی انرزی اتمی در خلال روند اجرایی کردن توافق نهایی در قالب برجام در ارتباط با موضوع هسته ای ایران توافق نمودند. در راستای همکاری با جامعه بین المللی، طرفین بر امکان همکاری بیشتر با ژاپن در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز (غیرنظامی) که در برنامه جامع اقدام مشترک مورد تصریح قرار گرفته، تاکید کردند. طرفین به ویژه در زمینه اجرایی کردن موارد ذیل همکاری خواهند نمود:

1- ایجاد فرصت برای اعضاء مرکز نظارت هسته ای و متخصصان به منظور مطالعه اهمیت مقابله با حوادث در مراکز هسته ای و ایجاد سازه های مقاوم در برابر زلزله به منظور تقویت ایمنی هسته ای؛

2- اعزام متخصصان (کارشناسان) و ارائه برنامه های آموزشی به عنوان یک اقدام حمایتی در راستای ایجاد مرکز امنیت هسته ای به گونه ای که در برنامه جامع اقدام مشترک مورد اشاره قرار گرفته، و؛

3- حمایت از توسعه منابع انسانی از طریق اجرای برنامه های آموزشی در زمینه هسته ای با تمرکز بر نگهداری و نظارت بر مواد هسته ای.

طرفین همچنین توافق کردند با هدف دست یابی به "موافقتنامه همکاری هسته ای غیرنظامی" که شامل موارد ذیل می شود مذاکرات خود را آغاز نمایند :

1- بهره گیری از انرژی هسته ای برای نیروگاه های برق هسته ای.

2- بهره گیری از انرژی هسته ای برای سایر مقاصد صلح آمیز علاوه بر نیروگاه های هسته ای.

3- تحقیقات پایه و عملی (براساس درخواست) در زمینه بهره گیری صلح آمیز از انرژی هسته ای.

4- ایمنی هسته ای و حفاظت از محیط زیست.

5- امنیت هسته ای.

 

2- توافق اصولی در زمینه مذاکره پیرامون موافقت نامه سرمایه گذاری میان جمهوری اسلامی ایران و ژاپن

طرفین از توافق اصولی حاصله در مذاکرات پیرامون انعقاد موافقت نامه سرمایه گذاری دوجانبه (مشترک) میان جمهوری اسلامی ایران و ژاپن که از سپتامبر 2015 و به منظور حمایت از سرمایه گذاران دو کشور در راستای تقویت هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی میان ایران و ژاپن آغاز گردیده است، استقبال نمودند. در عین حال طرفین تاکید نمودند تلاش های بیشتری را به منظور نهایی کردن و اجرایی کردن هرچه سریع تر این توافق به کار خواهند گرفت.

3- تشکیل شورای همکاری ایران و ژاپن

طرفین در زمینه ایجاد "شورای همکاری ایران و ژاپن" که در برگیرنده حوزه های وسیعی از همکاری های دوجانبه خواهدبود، توافق نمودند. این اقدام در راستای تقویت و توسعه در قالب همکاری و تبادل اطلاعات میان وزارت خانه ها و سایر نهادهای ذیربط صورت خواهدگرفت. طرفین اقدام به ایجاد گروه های کاری در حوزه های موردنظر همکاری به منظور تقویت و پیشبرد همکاری ها خواهند نمود

4949

کد N987861

وبگردی