آفتاب
گزارش ایسنا از هفتادمین سالروز سازمان ملل متحد

الیاسون: توافق هسته‌ای ارزش دیپلماسی، صبر و تحمل را نشان داد

الیاسون: توافق هسته‌ای ارزش دیپلماسی، صبر و تحمل را نشان داد

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل گفت: توافق هسته‌ای ارزش دیپلماسی، صبر و تحمل را نشان داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یان الیاسون، قائم مقام دبیرکل سازمان ملل در سخنانی در هفتادمین سالروز سازمان ملل متحد که صبح روز دوشنبه برگزار شد با ابراز خرسندی از این که بار دیگر به ایران آمده و در جشن سازمان ملل در تهران شرکت دارد گفت:‌ من میانجی‌گر سازمان ملل بودم در جنگ ایران و عراق و تلاش داشتیم تا این جنگ را پایان دهیم. اگر چه این جنگ خیلی طول کشید اما ما راهکارهای جدی و جامعی داشتیم که در سال 1982 مطرح کردیم ولی پذیرفته نشد و جنگ ادامه یافت تا این که در سال 1988 پایان یافت و همان سندی که در سال 1982مطرح کرده بودیم تقریبا با همین محتوا موافقت شد با این تفاوت که حدود 700 هزار کشته به جای گذاشت. من از مردم ایران و تاریخ این کشور خاطرات زیادی دارم و در دو سال گذشته دومین‌بار است که به ایران می‌آیم.

او هم‌چنین درباره فاجعه منا و جان‌باختن تعداد زیادی از حجاج و نیز حجاج ایرانی گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر این موضوع نیز حل و فصل شود.

هم‌چنین گری لوییس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در تهران گفت: امسال به خاطر احترام به ماه محرم، بزرگداشت روز سازمان ملل را زودتر برگزار کردیم.

او همچنین با اشاره به درگذشت تعداد زیادی حجاج ایرانی در فاجعه منا این حادثه را به خانواده آن‌ها تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر وضعیت مفقودان مشخص شود.

لوییس گفت: امروز مردم می‌پرسند که سازمان ملل در این سال‌ها چه کار کرده است و این سوال مهم و خوبی است و همان‌طور که پیش از این هم گفته شده سازمان ملل خلق نشده که انسان را به بهشت هدایت کند، بلکه سعی دارد انسان را از جهنم رها کند.

وی ادامه داد: سازمان ملل سعی کرد در هفتاد سال گذشته زندگی مردم را نجات دهد و در مقاطعی بسیار کمک کرد تا قحطی از بین برود، استعمار پایان یابد و آپارتاید نیز پایان یابد. البته بعضی وقت‌ها هم موافق نبودیم.

لوییس در ادامه گفت: از 1948 سازمان ملل در ایران بوده است و سابقه درخشانی نیز داشته اگرچه مشکلاتی هم بر سر راه این سازمان در ایران وجود داشته است. ما امروز تمرکزمان بر روی توسعه و پیشرفت در اهداف مختلف سازمان ملل است.

انتهای پیام

کد N987782

وبگردی