آفتاب
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد

ضرورت شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی

ضرورت شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: وضعیت سلامت محصولات کشاورزی باید مشخص و حتی این محصولات شناسنامه‌دار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی اصفهان، «عباس جعفریان دهکردی» امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه نظارت بر محصولات غذایی چگونه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: این ادعا را نداریم که نظارت‌ها به صورت صد درصدی انجام می‌شود، چون بضاعت نداریم اما ارگان‌های مختلفی در خصوص نظارت برمحصولات دخیل هستند. در هیچ جای دنیا نظارت 100 درصدی بر محصولات انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در صورتی که محصولی کم قیمت بود این محصول باید در مردم ایجاد سؤال کند که چرا این محصول با این قیمت روانه بازار شده است، افزود: مردم به‌علامت استاندارد با نشانه سیب سلامت بر محصولات غذایی توجه کنند. متأسفانه آگاهی مردم از علامت استاندارد با نشانه سیب سلامت کم است اما با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی این مشکل حل می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: هر محصولی که مجوزی از ارگان‌های سلامت و غذا و دارو می‌گیرد قابل اطمینان است و محصولات در صورتی که شناسنامه‌دار شوند فعالیت نظارتی کارشناسان ناظر را کمتر می‌کند، چون این عمل کمک می‌کند تا مجوز محصول را بهتر بشناسیم.

جعفریان دهکردی در خصوص فروش محصولات فله‌ای، گفت: فروش محصولات فله‌ای از جمله مشکلات سازمان غذا و دارو است و ماکزیمم کاری که به‌عنوان یک ارگان نظارتی می‌توانیم انجام دهیم این است که محصول را از چرخه مصرف خارج کنیم.

وی با بیان این‌که با تولیدکنندگانی که محصولات آن‌ها شناسنامه‌دار نیستند برخورد جدی می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که یک شرکت تخلفی کرد تأثیر بسزایی در امور مالی شرکت دارد از همین‌رو شرکت‌های تولیدی در تلاش هستند نکات را رعایت کنند و محصول با شناسنامه تولید کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در صورتی که یک شرکت تخلفی انجام دهد باعث آسیب جدی به مصرف‌کننده و جامعه می‌شود اما شرایطی پیش می‌آید که شرکتی تخلف می‌کند اما این تخلف آسیبی به جامعه مصرف وارد نمی‌کند برای نمونه در خصوص مصرف روغن پالم در لبنیات به جامعه مصرف آسیبی نرسید، چون مصرف روغن پالم مضر محسوب نمی‌شود. از روغن پالم در مواد غذایی استاندارد استفاده می‌شود و درصورتی که زیاد مصرف شود مشکل‌ساز می‌شود.

جعفریان دهکردی با اشاره به این‌که خوشبختانه در استان اصفهان موردی یافت نشد که در لبنیات از روغن پالم استفاده کرده باشند، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و درمان خود اعلام کرد که در شیرهایی که به جای چربی روغن از پالم استفاده کردند محصول تقلبی محسوب می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این‌که در روکش بستنی به غیر از روغن پالم نمی‌توان از ماده دیگری استفاده کرد، گفت: در این خصوص مجوز داده شده زیرا ماده دیگری نمی‌توان استفاده کرد.

جعفریان دهکردی با بیان این‌که نظارت بر مواد غذایی به دو صورت انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: نخست نظارتی که به‌صورت روزانه و روتین توسط سازمان غذا و دارو در استان انجام می‌شود و سپس طرحی که توسط وزارتخانه به صورت کشوری انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که تعداد کارشناسان ناظر بر کارخانجات و شرکت‌های تولیدی کم است و در این زمینه کمبود نیرو وجود دارد، تصریح کرد: با این وجود با همین تعداد نیرو می‌توان برخوردهای جدی‌تر و نظارت‌های قوی‌تری داشت.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شماره تماس 36699620 شماره تماس مردمی برای ارائه شکایات، گفت: سال گذشته بیش از 3000 ناظر بر فعالیت کارخانجات بهداشتی و آرایشی و انبارهای مواد غذایی نظارت کردند. هم‌چنین 110 متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند و 95 تن مواد غذایی و 49 تن مواد آرایشی و بهداشتی در سال گذشته معدوم شد.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته 30 واحد غیر مجاز آرایشی بهداشتی و غذایی شناسایی و به سیستم‌های قضایی ارجاع داده شد و 4 هزار و 800 نفر ساعت نیز آموزش دیده‌اند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این‌که طرح پایش محصولات کشاورزی به‌صورت کشوری در 10 استان از جمله اصفهان طی 4 مرحله در سال گذشته انجام شد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته پایش سیب‌زمینی، پیاز و کاهو انجام شد و از میادین تره‌بار نمونه‌برداری صورت گرفت اما هنوز گزارشی که نشان‌دهنده برآورد طرح باشد بدست نیامده است. لازم است وضعیت محصولات کشاورزی مشخص شود و حتی این محصولات شناسنامه‌دار شود.

جعفریان دهکردی خاطر نشان کرد: سه شرکت تولیدی به‌علت استفاده از رنگ مصنوعی در استان شناسایی، پلمب و به مراجع قضایی ارجاع داده‌ایم و در این موارد علاوه‌بر اینکه با شرکت تولیدکننده برخورد می‌شود با مسئول فنی شرکت در صورت بروز تخلفات نیز برخورد می‌شود.

وی با اشاره به این‌که 16 اکتبر روز جهانی غذا و دارو نام‌گذاری شده است، گفت: از 20 تا 25 مهرماه توسط سازمان غذا و دارو هفته غذا و دارو با شعار ایمنی غذا و رسانه نامگذاری شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این‌که به صورت نمادین در مدارس زنگ ایمنی غذا برای دانش‌آموزان در تاریخ 21 مهرماه نواخته می‌شود، افزود: تأمین امنیت غذایی محصولات غذایی برعهده دانشگاه علوم پزشکی و ارگان‌های مختلف است. اداره‌ی استاندارد، جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت هم‌چنین دو معاونت غذاو دارو و بهداشتی در ایمنی غذا از مزرعه تا بشقاب نقش دارند.

جعفریان دهکردی با بیان این‌که فرهنگسازی مناسب و اطلاع‌رسانی کاهش میزان نمک، اسیدهای چرب باید توسط رسانه‌ها انجام ‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مفید سازمان غذا و دارو در تهیه مواد غذایی سالم ایجاد نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای برروی محصولات است.

انتهای پیام

کد N987766

وبگردی