آفتاب
یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطرح کرد

درج نشانگرهای رنگی بر روی محصولات غذایی

درج نشانگرهای رنگی بر روی محصولات غذایی

رییس اداره نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تا پایان امسال یکسری نشانگرهای رنگی بر روی محصولات غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی درج خواهد شد که حاوی نکات سلامتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کویر، دکتر"منصور قنبری‌زاده" پیش از ظهر امروز دوشنبه 20 مهرماه 94 در نشست خبری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته ایمنی غذا برگزار شد، اظهار کرد: روز 16 اکتبر( 25) مهرماه روز جهانی غذا نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه تاثیر و اهمیت غذا بر سلامت انسان بر هیچ‌کس پوشیده نیست، افزود: وظیفه سازمان غذا و دارو کنترل و نظارت بر تولید مواد غذایی، آشامیدنی آرایشی و بهداشتی در کشور است.

قنبری‌زاده بیان کرد: وزارت بهداشت همگام با سازمان جهانی بهداشت از اواسط سال گذشته سیاست‌های عملی خود را جهت کاهش مصرف چربی، نمک و قند اجرایی کرده است و در همین راستا میزان این سه ماده را در صدور پروانه و مجوزها کاهش داده‌ایم.

رییس اداره نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان سپس تصریح کرد: ما بعد از دو مرحله بازرسی و کارشناسی، سه پروانه بهره‌برداری، ساخت و مسئول فنی برای کارخانجات صادر می‌کنیم.

قنبری‌زاده با بیان اینکه پس از صدور پرانه به پنج روش عملکرد کارخانجات را کنترل خواهیم کرد، افزود: نخست از طریق مسئول فنی باید نظارت کامل بر مسائل فنی و بهداشتی انجام و موارد تخلف گزارش شود.

وی ادامه داد: دومین راه از طریق بازرسی‌های سرزده و بدون محدودیت کارشناسان در همه‌ی ساعات شبانه روز است.

قنبری‌زاده به سومین روش کنترل عملکرد کارخانجات نیز اشاره و اظهار کرد: در این روش از طریق نظارت بر محصول در سطح عرضه انجام می‌شود به‌طوریکه از محصولات عرضه شده نمونه‌برداری می‌شود و چنانچه با استانداردها مغایرت داشته باشد محصول از بازار جمع‌آوری و مراحل قانونی طی می‌شود.

رییس اداره نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: ارزیابی کارخانجات دو بار در سال انجام می‌شود و باید امتیاز حد نصاب را دریافت کنند در غیر اینصورت جلوی کار آن‌ها گرفته خواهد شد.

قنبری‌زاده اظهار کرد: آخرین راه کنترل از طریق ماموران بهداشت محیط انجام می‌گیرد یعنی این ماموران حق دارند در سطح عرضه، محصولات را کنترل کنند و اگر به موردی مشکوک شدند نمونه را به ما تحویل دهند و حتی می‌توانند توقیف کنند.

وی همچنین گفت: ما 200 واحد کنترل و نظارت را پوشش می‌دهیم ضمن اینکه در سال گذشته 364 پروانه را در مراحل مختلف صادر کرده‌ایم.

قنبری‌زاده بیان کرد: طی مدت یک سال گذشته یکی از طرح‌های بسیار مهم در وزارت بهداشت، ارزیابی باقی‌مانده سموم در یکسری محصولات کشاورزی بوده است از این رو 780 مورد از این اقلام را در سال گذشته نمونه‌برداری کردیم که هزینه زیاد اما نتایج بسیار خوبی دربر داشته است.

رییس اداره نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: طرح فوق کشوری است و همه استان‌ها نتایج را به وزارت‌خانه ازطلاع می‌دهند و بعد از آن بنا به تصمیم وزارت‌خانه موضوع رسانه‌ای می‌شود.

قنبری‌زاده در ادامه با تاکید بر اینکه مردم حق دارند در مورد سلامت هر محصولی که تردید می‌کنند با ما تماس بگیرند، افزود: ما هم وظیفه داریم شکایت آنها را پیگیری کنیم از این رو سامانه 1490 به صورت گویا در ساعات اداری آماده دریافت شکایات مردم است.

قنبری‌زاده بیان کرد: طبق تصمیم وزارت بهداشت، تا پایان امسال باید یکسری نشانگرهای رنگی بر روی محصولات غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی درج شود چراکه این نشانگرها حاوی اثرات بسیار مفید و مثبتی بر روی سلامت مردم خواهند بود.

وی ادامه داد: هرچند که هزینه این نشانگرها برای کارخانجات زیاد است اما در درازمدت بر سلامت مردم تاثیر فراوانی خواهد داشت بطوریکه براساس میزان مناسب برخی مواد همچون نمک، قند و یا روغن در صورت رعایت حد سلامت نشانگر سبز، استفاده در حد متوسط نشانگر زرد و نارنجی و بیش از حد مجاز یا به اصطلاح در حد مخاطره‌آمیز، نشانگر قرمز بر روی محصول درج خواهد شد.

رییس اداره نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات ما، ارائه مشاوره از طریق کارشناسان به افرادی است که می‌خواهند وارد عرصه تولید شوند.

انتهای پیام

کد N987765

وبگردی