آفتاب

وال استریت ژورنال: استقرار اس 300 تلفات حمله احتمالی به ایران را افزایش می‌دهد

وال استریت ژورنال: استقرار اس 300 تلفات حمله احتمالی به ایران را افزایش می‌دهد

یک روزنامه آمریکایی، در گزارشی نوشت: در حالی که همه چشم‌ها به تدابیر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در استقرار نیروهای روسی دوخته شده است، تلاش‌های بالقوه بسیار خطرناک روسیه در ایران در حال شدت گرفتن است. خروجی رسانه‌ها گزارش می‌دهد که سیستم موشکی زمین به هوای اس 300 روسی تا پایان سال جاری ممکن است به ایران تحویل داده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گزارش وال استریت ژورنال آمده است: اس 300 به عنوان سیستم دفاعی بررسی می‌شود و به معنی دقیق کلمه در معرض تحریم‌های سازمان ملل قرار نمی‌گیرد.

هر سیستم، سپر دفاعی سنگینی را در برابر حملات هوایی در منطقه وسیعی ایجاد می‌کند. این سیستم به عنوان یک گردان عمل می‌کند که در مرکز هر کدام رادار جست‌وجوگری وجود دارد که می‌تواند 180 مایل را به دقت زیر نظر قرار دهد و تا 100 هدف را رهگیری کند. همه اجزای اس 300 را می‌توان بار وسیله‌ی نقلیه‌ کرد و در دقایقی جابه‌جا کرد.

اطراف این سیستم شش آتشبار قرار دارد که هر یک متشکل است از یک رادار هدایت گر و هشت پرتاب کننده چهار موشک با برد 90 مایل را نگه داشته است.

هر آتش‌بار می‌تواند هم‌زمان به شش هدف شلیک کند و اجازه می‌دهد که یک گردان کامل 36 جنگنده را هم‌زمان مورد حمله قرار دهد. طبق گزارش روس‌ها ایران دست کم چهار گردان را دریافت می‌کند.

این گزارش با بیان این که اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کند و ایالات متحده یا هم‌پیمانانش مجبور به حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران شوند وجود این سیستم به چه معنی است؟ مدعی شد: آمریکا راهکارهایی برای شکست این سیستم دارد. زرادخانه‌های این کشور به 20 بمب افکن پنهان کار، بالغ بر یکصد جنگنده پنهان کار F22 و F35S می‌بالد که رهگیری همه این‌ها برای اس 300 دشوار خواهد بود. افزون بر این، ایالات متحده بیش از یکصد هواپیمای جمر (اخلالگر سیستم‌های ردیاب) را به کار می‌گیرد و دارای موشک‌های بسیاری است که می‌تواند خرج از برد سامانه اس 300 شلیک شود.

این گزارش در ادامه با اشاره به قدرت سامانه اس 300 تاکید کرد: با این وجود، اس 300 به مراتب سیستم دفاعی هوایی بسیار توانمندی است که از سوی تهران به کار گرفته می‌شود و استقرار آن احتمال سرنگونی هواپیماهای ایالات متحده و خلبانان‌اش را در هر نبردی افزایش می‌دهد.

در گزارش وال استریت ژورنال با اشاره به تاثیر اس 300 برای اسراییل که مدت‌ها در پی حمله به سایت‌های غنی‌سازی تهران است، آمده است:‌ ورود اس 300 چیزی که در حال حاضر عملیات دشوار خوانده می‌شود را پیچیده می‌سازد. هیچ یک از هواپیماهای موجود اسراییل پنهان کار نیستند و اگرچه اسراییل در سال 2017 شروع به دریافت F35S خواهد کرد اما این کمبود دسترسی به ایران را مشکل می‌سازد.

در ادامه این گزارش با بیان این که این تحولات برای دوستان ایالات متحده در شورای همکاری‌های خلیج فارس مانند عربستان سعودی، کویت و امارات بسیار تهدید کننده است مدعی شد: تهران به دنبال تسلط بر شش کشور عرب در سواحل غربی خلیج فارس است. بهترین عامل بازدارنده این کشورها نیروی هوایی قدرتمند اما کوچک آن‌هاست. بسیاری از هواپیماهای امارات و عربستان از طراحی مدرنی برخوردار هستند و در مناطق بی‌دفاع لیبی و عراق و یمن به خوبی حملاتی را انجام داده‌اند. اما هیچ یک از این نیروهای هوایی به طور رادارگریز عمل نمی‌کنند و هیچ یک عملیات پیچیده‌ای برای از کار انداختن شبکه‌های دفاعی مدرن اجرا نکرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: اس 300 تغییر دهنده بازی نیست اما گام مهمی برای سیستم دفاعی تهران به شمار می‌رود و احتمالا پیش‌رو پیشرفت‌های آینده است. دو مشکل توافق هسته‌ای ایران این است که به این کشور اجازه می‌دهد تا بر روی سانتریفیوژ‌های پیشرفته تحقیق کند در حالی که اجازه دارد بعد از 5 سال سلاح‌های متعارف را وارد کند.

اگر در پنج تا 10 سال تهران تصمیم بگیرد که توافق هسته‌ای سودمندی خود را از دست داده است می‌تواند از توافق پا پس بکشد و پس از آن ایران دارای سانتریفیوژ‌های بهتر طراحی شده است و سلاح‌های پیشرفته‌ای را برای دفاع از آن‌ها مانند اس 300 به نمایش می‌گذارد.

انتهای پیام

کد N987551

وبگردی